Google, Amazon – když na počátku obrovských úspěchů stojí nedůvěra a skepse

Akcie společnosti Google byly na trh uvedeny v létě roku 2004 a od té doby si připisují téměř 2 000 %. Tedy asi osmkrát víc než celý index dolarů.

Ani potom nebyl Google ušetřen skeptických pohledů. Například Marianne Jennings napsala v roce 2006 knihu, v níž hezky rozebrala pády společností jako Enron, Worldcom a Tyco. Ukazovala na nich „sedm známek kolapsu etiky“ a vytvořila rámec, podle kterého mělo být možné predikovat, které firmy jsou ohroženy podobným osudem. Tento rámec se opíral o neetické chování, ale také o finanční výsledky či korporátní politiku. A na konci knihy na jeho základě predikovala, které konkrétní firmy a odvětví jsou ohroženy nejvíce. Na seznamu se ocitl také Google.

Podobným příkladem firmy, která budila velké pochyby, byl podle Carlsona Amazon je první místo, kam se podívám, když chci něco koupit. Nikdy jsem si nemyslel, že bude potřebovat něco jako Prime, ale nyní bych se bez něj jen těžko obešel,“ píše Carlson.

Jenže na počátku programu podobný optimismus nevládl a „dokonce i někteří lidé, kteří na jeho rozjezdu pracovali, byli skeptičtí“. Jason Del Ray z Recode zmiňoval například jednoho z programátorů, který na projektu pracoval a který zpochybňoval jeho šance na úspěch. Kapitalizace Amazonu se přitom v té době stále pohybovala pod kapitalizací společnosti eBay, nebylo jasné, která firma nakonec bude mít navrch a špatný krok některé z nich mohl mít vážné důsledky.

„Prime není jediný důvod následného úspěchu. AWS také hodně pomohly a firma expandovala i do dalších oblastí. Při zpětném pohledu na vývoj cen akcií Amazonu se ale zdá, že úspěch byl předem danou věcí a tahle firma se prostě stane jednou z největších na světě. Takové závěry je při zpětném pohledu lehké vyvodit, mnohem těžší je to při pohledu do budoucnosti,“ uzavírá Carlson.

Zdroj: The Wealth of Common Sence