Češi si stále častěji pořizují silnější motorky. O skútry a mopedy nejnižších kubatur není zájem

Zatímco před deseti lety si Češi pořizovali nejčastěji malý motocykl s objemem motoru do 50 kubických centimetrů, dnes se těchto maloobjemových motorek prodá minimum. Nahradily je stopětadvacítky s automatickou převodovkou, k jejichž řízení stačí řidičský průkaz na automobil.

V posledních deseti letech se počty registrací nových motocyklů v Česku nijak zásadně nezměnily. Za loňský rok u nás bylo podle dostupných statistik zaregistrováno celkem 18 744 nových motocyklů, což je o pouhých 1,6 procenta více než v roce 2010. Významné změny se ovšem odehrávají v poptávaných motorizacích. Statistiky totiž ukazují, že Češi dávají stále častěji přednost nákupu výkonnějšího stroje. „Zatímco před deseti lety se nejmenší motorky o objemu do 50 kubických centimetrů podílely na celkovém počtu registrací nových motocyklů 37 procenty, loni nedosáhlo jejich zastoupení ani jednoho procenta. Naopak ve stejném období trojnásobně vzrostl počet registrací nových motocyklů o objemu do 125 kubíků. Ty se loni podílely na celkovém počtu registrací necelými 33 procenty,“ uvádí ke statistikám Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz.

Prodeje stopětadvacítek skokově vzrostly v roce 2013. Tehdy se totiž změnila pravidla a k řízení těchto motorek s automatickou převodovkou nově stačil řidičský průkaz skupiny B. Především menší skútry dnes využívají lidé mnohem častěji pro rychlé přesuny po městě. Oproti automobilům totiž snáze projedou dopravní zácpou, jejich řidiči rychleji najdou místo k parkování a velmi příznivé jsou také provozní náklady. „Maloobjemové motorky a skútry si v posledních letech pořizují stále častěji nejen mladí lidé do 29 let, ale také překvapivě čtyřicátníci, a naopak postupně klesá zastoupení osob ve věkové skupině 30 až 39 let a starších 50 let,“ odvozuje ze statistik sjednaného povinného ručení Ladislav Gruber.

Zatímco maloobjemové skútry a mopedy slouží lidem jako každodenní dopravní prostředek na krátké vzdálenosti, silné motorky si pořizují spíše pro zábavu. Loni se ve srovnání s rokem 2010 počet registrací nových motocyklů v nejvyšší objemové třídě nad 800 kubických centimetrů ztrojnásobil. Nejvýkonnější motorky se na počtu registrací nových motocyklů podílejí necelými 20 procenty. V posledních letech se zvyšuje také zájem o čtyřkolky, které si lidé pořizují pro práci či zábavu. „Majitelé motocyklů, kteří si platí povinné ručení jen na část roku, by si měli na začátku sezony zkontrolovat jeho platnost. Určitě stojí za úvahu i sjednání životního a úrazového pojištění. I když motorkáři zaviní méně nehod než řidiči automobilů, následky bývají obvykle vážnější,“ upozorňuje Ladislav Gruber.

TOP značky motocyklů dle pojištění (2010 až 2020)

  1. Honda
  2. Yamaha
  3. Suzuki