Jak krotit náklady v podnikání? Cenové šílenství spojené s pandemií i válkou lze mírnit díky nákupní alianci

Krizi spojenou s pandemii koronaviru nahradila válka, drahé energie i výrazný růst inflace. Podle Hospodářské komory letos zdraží 8 z 10 firem. Tlačí je k tomu rostoucí ceny vstupů, zejména energií. I tak jsou ale firmy nuceny hledat úspory. Jednou z cest může být nákupní aliance, která umožňuje díky lepší vyjednávací pozici dosáhnout na výhodnější podmínky u dodavatelů. Koncept sdružené poptávky mohou využít i menší firmy nebo živnostníci, kupříkladu při nákupu pohonných hmot.

Jak vyplývá z šetření Hospodářské komory České republiky realizovaného v březnu 2022, kvůli vysokým cenám energií a materiálů letos zvýší prodejní ceny svých produktů a služeb více než 8 z 10 podniků (84 %). Naprosté většině – celkem 94 % podnikatelů – totiž v porovnání s loňským rokem letos vzrostou ceny vstupů. Co se týká cen energií včetně pohonných hmot, situace je ještě závažnější. Téměř všichni respondenti (97 %) čekají meziroční nárůst cen.

Otázka redukce nákladů je tedy nejen pro podniky nyní aktuálnější než kdykoliv v předchozích letech. Jedním ze způsobů, jak může firma či podnikatel ušetřit, je vyjednání lepších obchodních podmínek u dodavatelů. Že je to pro menší firmu nebo živnostníka nemožné? „Jeho vyjednávací pozice jako samostatného subjektu je mizivá. Pokud se ale připojí k již existující alianci firem, které nakupují stejnou komoditu, dosáhne na trvalé výhody vyplývající ze silné vyjednávací pozice takového uskupení,“ říká Damir Duraković z nákupní aliance Axigon, která sdružuje více než 10 tisíc členských firem a podnikatelů. A dodává, že význam tohoto konceptu výrazně narostl už během předešlé krize spojené s koronavirem.

Extrémní ceny paliv

Ceny benzínu a nafty dosáhly v nedávné době historických maxim. Podle zmíněného šetření Hospodářské komory neexistuje ani jediná firma, která by předpokládala, že cena energií a pohonných hmot letos klesne. Polovina podnikatelů očekává meziroční nárůst energetických vstupů vyšší než o 50 %.

Pohonné hmoty jsou dobrým příkladem toho, kde může firma čerpat trvalé úspory. „Tankovací karty poskytované členům naší nákupní aliance umožňují odběr paliv s pevnou slevou na litr paliva nebo v režimu tzv. plošných cen. Plošná cena platí univerzálně v celé síti daného provozovatele čerpacích stanic bez ohledu na lokální cenové výkyvy,“ říká Damir Duraković z Axigonu, který je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell a s měsíčními odběry přes pět milionů litrů je jedním z největších odběratelů pohonných hmot v České republice.

Plošné ceny jsou dlouhodobě pod průměrem standardních cen na čerpacích stanicích. „Běžně lze ušetřit řádově několik korun na litru paliva. Na dálničních čerpačkách, kde bývají ceny paliv výrazně nadprůměrné, jsme ale zaznamenali úsporu až 9 Kč/l,“ dodává Damir Duraković, který doporučuje se dobře obeznámit s obchodními podmínkami poskytovatelů karet. Některé karetní společnosti si totiž účtují například servisní poplatky za každý litr paliva. Ve výsledku tak podnikatel může zaplatit poplatek i přes 5 Kč za litr, tedy těžko uvěřitelných 250 Kč za plnou běžnou 50litrovou nádrž.

Optimalizace dalších nákladů na firemní flotilu

Kromě pohonných hmot je prostor k úsporám i v dalších položkách spojených s provozem firemních vozidel. České firmy obecně vynikají ve využívání telematiky a monitoringu svých vozidel. To samo o sobě výrazně usnadňuje optimalizaci tras a omezuje plýtvání palivem. Propojení s nákupní aliancí však navíc může zajistit příznivější podmínky u poskytovatelů těchto řešení. „Ve spolupráci se společností Sherlog jsme vyvinuli automatický import transakčních dat z tankovacích karet do monitoringu firemního vozu. Jde o funkcionalitu, která zajišťuje kontrolu spotřeby paliva a odhaluje případné nesrovnalosti na denní bázi,“ popisuje Damir Duraković.

Nezanedbatelným výdajem na firemní vozidla je samozřejmě také pojištění. „Abychom zajistili členským firmám přístup k nejlepším podmínkám na trhu, je naše nákupní aliance registrovaná u ČNB, díky čemuž přímo a bez prostředníka sjednává produkty partnerské pojišťovny,“ doplňuje Damir Duraković s tím, že výrazné cenové zvýhodnění na produkty Allianz ještě doplňuje bonus 10 procent z celkové ceny pojistky, který firmě nákupní aliance vrací zpět jako zvýhodnění na tankování paliva.

Úspory se dají hledat i v dalších oblastech

Na nákupní alianci je pro firmy atraktivní také komplexnost služeb. Není to tedy jen o zajištění všeho, co se týká provozu vozidel. „Dlouhodobě oceňuji firmy sdružené v Axigonu možnost nákupu u Activy. Naši klienti odebírají kancelářské zboží za více než milion korun měsíčně. Na oplátku mají možnost nakupovat u Activy s průměrnou slevou 30 %,“ uzavírá Damir Duraković.

Kategorie