Zájem o karavaning pokračuje i v zimě. Podmínky pro zimní kempování jsou však v Česku zatím nedostatečné

Díky enormnímu zájmu o obytné vozy jsou jejich prodejci často vyprodaní více než na rok dopředu. Obdobně jsou na tom také půjčovny. I to je důvod, proč se v Česku objevila možnost si karavan pronajmout na principu sdílené ekonomiky. Stále větší oblibě se i vlivem covidu těší zimní karavaning. Moderní obytné vozy mají zpravidla nezávislé topení i tepelně izolované nádrže, dodavatelé LPG umožňují snadnou výměnu láhví s čistým propanem, který je v mrazivém počasí vhodnější než obvyklý propan-butan. Celoročních kempů je však v Česku stále málo a jejich podmínky nejsou ideální.

Koronavirová krize a související omezení ještě více podpořila už dříve rostoucí zájem o cestování karavanem. Podle statistik, které na svém webu publikovala Asociace kempování a karavaningu, bylo za období od začátku roku do konce září provedeno 1 739 nových registrací obytných vozidel a 597 přívěsů. Již v pololetí letošního roku přitom bylo dosaženo čísel za celý minulý rok a podle asociace se dá očekávat, že finální počet nově registrovaných obytňáků na konci roku bude oproti loňsku téměř dvojnásobný.

„Poptávka po karavanech a obytných vozech roste kontinuálně již šest až sedm let. Koronavirus jen růst zájmu na čas urychlil. Prodejci jsou díky enormnímu zájmu o obytné vozy často vyprodaní dokonce na celý rok dopředu, a pokud si vůz objednáte dnes, ve většině případů je nutno počítat s termínem dodání až na jaře 2023,“ popisuje Lukáš Janoušek, zakladatel a CEO platformy Campiri, která zajišťuje pronájem obytných vozů. „Výrazný přetlak poptávky je samozřejmě cítit i v půjčovnách. I proto jsme vytvořili P2P program, díky němuž mohou majitelé svůj karavan sdílet, tedy nabídnout k pronájmu, v období, kdy jej nevyužívají. To by na trh pronájmu obytných vozů jen v Česku mělo v horizontu několika let přinést jednotky tisíc dalších vozů k zapůjčení,“ dodává Lukáš Janoušek.

Lidé jezdí s karavany stále častěji do hor a parkují poblíž sjezdovek. Například během uplynulé zimy poskytly mnohé uzavřené hotely či penziony karavanistům svá prázdná parkoviště. Podle Kláry Hájek Velinské z Asociace kempování a karavaningu tak loni nepolevil zájem o obytná auta ani v zimních měsících, kdy meziročně vzrostl až o dvě stě procent. A zájem podle ní přetrvává i letos. „Covid může karavanistům i letos ztížit podmínky cestování zejména do rakouských a italských Alp, neboť je zde reálné riziko dalšího omezení či lockdownu. Díky tomu budou čeští karavanisté opět odkázáni na zimní kempování v tuzemsku, které je stále ještě z hlediska podmínek v celoročních kempech i jejich počtu nedostatečné,“ říká Klára Hájek Velinská.

Lukáš Janoušek z Campiri vidi v rozšíření karavaningu mimo hlavní sezónu v kombinaci se sdílením vozů budoucnost z důvodu rozvoje udržitelného cestování. Rostoucí poptávka se podle něj rozprostře v čase, což přinese řadu pozitiv. Například si cestování obytným vozem, který by jinak byl v daném období nevyužitý, bude moci vyzkoušet větší množství lidí. Ti budou následně podporovat drobné lokální podnikatele – ať už nákupem jídla, nebo zakoupením výletu po okolí či jiné zábavy.

Motoristé si ovšem při zimním provozu karavanů musejí dávat na řadu věcí pozor. „Například je potřeba pohlídat si dostatek propanu, mít izolované nádrže vod či vyřešenou vyšší spotřebu elektřiny náhradním zdrojem. Stejně jako u osobních aut jsou také nutné zimní pneumatiky či sněhové řetězy, doplnění nemrznoucí směsi či kontrola baterie,“ upozorňuje Klára Hájek Velinská.

Moderní obytné vozy již ale zpravidla jsou na zimu dobře připraveny a disponují nezávislým topením a izolovanými nádržemi. Proč je zvláště v zimě lepší čistý propan, a nikoliv klasická směs propanu a butanu, vysvětluje Jiří Karlík, odborník na LPG a ředitel společnosti Primagas: „Aby mohl být zkapalněný plyn v tlakové láhvi využit, musí se odpařit. Zatímco butan má bod varu při ‒0,5 stupně Celsia a při nižších teplotách zůstává kapalný, propan se odpařuje už od ‒42 stupňů Celsia. Při využití propan-butanu by tak během mrazů mohl v láhvi zůstávat nespotřebovaný butan.“

Čistý propan je také výhřevnější, a tak i když je mírně dražší, fakticky vychází díky vyššímu obsahu energie v jednom kilogramu cenově nastejno jako propan-butan. Spalování propanu je rovněž čistší, protože nevznikají jedovaté oxidy síry, a propan též neobsahuje nenasycené uhlovodíky, které při vaření zanechávají skvrny na hrncích a dalším nádobí. Nákup plynové láhve s čistým propanem už není takový problém jako dříve. Větší dodavatelé LPG jím totiž začínají své láhve plnit stále více na úkor obvyklého propan-butanu.

„V průběhu letošního roku jsme začali plnit veškeré pětikilové LPG láhve určené hlavně pro plynové grily i velkou část desetikilových již výhradně propanem,“ říká Jiří Karlík. „S rostoucím zájmem o karavaning jsme pak rozběhli systém, který umožňuje výměnu moderních desetikilových láhví z kompozitního materiálu, který je výrazně lehčí i bezpečnější než ocelová láhev, plošně po celé ČR. Kompozitní láhve pro karavanisty jsou také plněny čistým propanem a zákazníci si je nemusejí kupovat, ale mají je v nájmu za symbolickou jednu korunu na den,“ dodává Jiří Karlík.