Poplatky a slevy jen na oko. Na co se zaměřit při výběru tankovací karty?

Tankovací karta může být velmi praktickým nástrojem, jak snížit výdaje za pohonné hmoty. Ne vždy ale její držitel získává automaticky očekávanou slevu, různé poplatky pak mohou tankování ve finále prodražit. Dávno už přitom neplatí, že široká akceptační síť karet musí být spojená s dodatečnými náklady. Užitečnou vychytávkou jsou také plošné ceny, díky kterým lze s některými kartami platit v celé síti stejnou cenu bez ohledu na lokalitu. Není se tak třeba obávat například benzínek u dálnic, kde bývá palivo mnohdy výrazně dražší.

Tankovací karty umožňují bezhotovostní platbu za pohonné hmoty, což podnikateli poskytuje jednodušší a přehlednější správu výdajů. Firemní řidiči nemusejí disponovat hotovostí ani shromažďovat účtenky z čerpacích stanic. Jejich podstatnou výhodou by též měla být příznivější cena pohonných hmot. Není to ale pravidlem. Nenechte se proto zmást tvrzením, že hlavním přínosem tankovací karty je pouze jednodušší administrativa a úspora času. To bývá častým argumentem u karet, které čerpání paliva ve výsledku prodražují.

Tip 1: Pozor na zbytečné poplatky, navýší výslednou cenu paliva

Dodatečné poplatky karetní společnosti mohou na první pohled zajímavou slevu za litr paliva ve výsledku zcela vymazat. Držitelé tankovací karty tak mnohdy za každý litr pohonné hmoty zaplatí vyšší cenu, než jaká je uvedena na stojanech čerpacích stanic. Příkladem toho může být třeba poplatek za doručení daňového dokladu nebo takzvaný provozní poplatek v případě, že tankovací karta nebyla během měsíce použita k placení.

„Pokud již tankovací kartu využíváte, ověřte si, zda vám není účtován takzvaný servisní poplatek v podobě přirážky k ceně každého natankovaného litru paliva. Tankování se tak může paradoxně prodražit, a to až o 2 koruny za každý litr paliva,” upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Letos se pak u jedné karetní společnosti objevil ekologický poplatek ve výši 19 haléřů za každý litr nafty. Bylo ho sice možné zrušit, ale až poté, co si držitel karty ve vyúčtování všiml, že mu začal být účtován,“ dodává Damir Duraković.

Tip 2: Plošná cena už není jen pro velkoodběratele

Mít tankovací kartu, se kterou čerpáte skutečnou slevu na každém litru benzínu či nafty, ještě nemusí být úplná výhra. Řeč je o cenách pohonných hmot hlavně u dálnic a hlavních silničních tahů, kde i po běžné slevě ze stojanové ceny bývá výsledná cena nadprůměrně vysoká. V takovém případě je lepší hledat kartu, s níž lze tankovat za takzvanou plošnou cenu. Ta byla dříve dostupná jen velkoodběratelům, ale dnes ji mohou využívat i živnostníci a malé firmy bez ohledu na svou výtoč.

„V režimu plošné ceny je možné tankovat za stejnou a vůči trhu dlouhodobě podprůměrnou cenu v rámci dané sítě v celé ČR bez ohledu na lokální cenové výkyvy,“ vysvětluje Damir Duraković. Tato výhoda se pak naplno projeví při tankování na dálnici, kde stojí litr paliva obvykle o několik korun více, než je celostátní průměr. Bez ohledu na ceny uvedené na totemu čerpací stanice totiž řidič tankuje za cenu pod průměrem celé ČR,“ dodává.

Tip 3. Společnosti už vzájemně akceptují tankovací karty

Abyste měli s tankovací kartou dostupnou širokou akceptační síť, nejste odkázáni pouze na karetní společnosti. Velké řetězce čerpacích stanic si totiž vlastní karty v mnoha případech navzájem akceptují. V ideálním případě s nimi lze platit prakticky u všech značkových sítí v České republice, aniž by za to byly účtovány jakékoliv servisní poplatky. To představuje více než 1 200 čerpacích stanic v Česku. Některé karty navíc umožňují tankovat současně na dalších 20 tisících míst v rámci Evropy.