Vládní opatření od 1. listopadu akcelerovala rozvozy jídel o dalších 10 procent

Dle dat cloudové kuchyně MyFoodPlace posílil od zavedení listopadových vládních opatření rozvoz jídel o 10 %. S aktuálními opatřeními je pravděpodobný další růst a rozvozové systémy musí umět analyzovat data a precizně plánovat. Objednávky rostou hlavně ve všední dny a obzvláště ve večerních hodinách. Je to pravděpodobně důsledkem práce z domu, kdy lidé později vstávají a práci si posouvají do pozdějších hodin. Nejoblíbenějším dovážkovým jídlem je stále pizza. V covidových vlnách ale u ní paradoxně klesají tržby, protože se objevuje stále větší počet prodejců, což má vliv na poptávku a tím i marže. S přicházející zimní sezónou posiluje oproti létu až o 100 % česká a indická kuchyně komentuje další trendy Jan Siuda, spoluzakladatel cloudové kuchyně MyFoodPlace.

„Koncept cloud kitchen, který vznikl a v Česku se objevil krátce před pandemií, se osvědčil a dál roste na vlně trendu rozvozu jídla. První dva týdny v listopadu jsme zaznamenali nárůst počtu objednávek o zhruba deset procent. Předpokládám, že tento trend bude s uzavíráním republiky, která se blíží do některé z forem lockdownu, ještě akcelerovat,“ uvedl Jan Siuda. „S turbulentním vývojem podmínek v gastro segmentu se ukazuje jako klíčové řízení přes data, které umožňuje analyzovat a predikovat kapacity pro další týdny,“ dodal Siuda.

Z dat, které má MyFoodPlace k dispozici, vyplývá hned několik trendů. V období covidových vln se mění rozložení v rámci týdne. „Obecně sledujeme více objednávek v pracovní dny. Rozdíl je až 15 procent oproti stejným dnům mimo covidovou sezónu. Současně s tím je ale o asi 10 procent slabší neděle,“ uvedl Siuda. To podle něj s největší pravděpodobností souvisí s tím, že lidé více tráví čas s rodinou doma.

Denní špičky jsou v době obědů a večeří, to nezměnily ani „covidové vlny“. „I o víkendech jsou stále jasně viditelné dva vrcholy objednávkové křivky, ta je ale v průběhu soboty a neděle mnohem plošší,“ uvedl Jan Siuda. „Zajímavostí jsou pak takzvané covidové nedělní večery. I přes fakt celkového poklesu nedělních objednávek, sledujeme růst ve večerních hodinách podobný zmíněnému trendu v pracovním týdnu,” dodal Siuda.

Gastrobyznys se i do budoucna bude muset řídit dostupnými daty, protože vývoj je obtížně předvídatelný, tak jako covidové vlny. „Týdenní reporting a okamžité reakce na vývoj jsou nutností. Proto například pracujeme na forecastingu budoucích objednávek, což by mělo napomoci v přesnosti objednání surovin, logistice dopravy a podobně,“ dodal Siuda.