Osobní finance - články: Daně, bankovní účty, platební karty, půjčky, pojištění, ekonomika

Třetina úvěrových specialistů již opustila trh. V roce 2019 zůstane největším omezením hypoték regulace LTV

Pro financování vlastního bydlení hypotékou je dnes již nezbytné disponovat vlastními úsporami. I když se od října loňského roku navíc musejí žadatelé o hypotéku vejít do jednotných limitů pro poměr jejich příjmů a zadlužení, největší překážkou nadále zůstává právě maximální poměr výše úvěru a hodnoty zástavy (LTV). Ten vyžaduje mít k dispozici statisíce vlastních prostředků, jejichž dofinancování jiným úvěrem zřejmě nebude v budoucnu možné. Úvěrový trh se však letos výrazně očistil od poradců, kteří nesplnili nová kritéria odbornosti.

čti více

Jsou dnes hypotéky jen pro bohaté?

Ceny bytů a domů ve velkých městech dosáhly maxima. V Praze dnes nesplní podmínky pro získání hypotéky přibližně každý třetí žadatel. Naopak nejvyšší úspěšnost mají žadatelé z Ústeckého a Pardubického kraje. Špatně placení zaměstnanci a lidé s vysokými dluhy dnes mohou na hypotéku zapomenout, bez ohledu na to, ve kterém kraji žijí.

čti více

1,1 % kontrol paliv loni dopadlo špatně. Kvalita pohonných hmot je v Česku výborná

V loňském roce odebrala Česká obchodní inspekce (ČOI) na čerpacích stanicích přes tisíc vzorků benzínu a skoro třináct set vzorků nafty. Z hlediska jakosti nevyhovovalo příslušným normám v případě benzínu pouze 19 a u nafty 9 vzorků. Podle odborníků se většinou jedná o marginální pochybení a kvalita paliv v Česku je dlouhodobě na vysoké úrovni i ve srovnání se zahraničím. Příležitostné excesy se však stávají. Pozor je také třeba dávat na kvalitu paliva u pump, které jsou veřejnosti standardně nepřístupné. Může jít o různá zařízení v areálech podniků, kterých je evidováno přes 3 tisíce z celkového počtu 7 tisíc čerpacích stanic.

čti více

Úrokové sazby hypoték letos dále porostou až na 3,4 %

Ačkoliv se nabídkové úrokové sazby na konci loňského roku vyšplhaly až na 3,59 %, reálně se průměrná úroková sazba přes 3 % nedostala. Zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) za poslední rok a půl zdražilo hypotéky o 1,1 procentního bodu. Repo sazba ČNB by měla růst i letos, a tak se dá očekávat další zdražování hypoték. Sazby okolo 3 % jsou však naprosto přiměřené, neobvyklé byly spíše úroky pod 2% hranicí.

čti více

Nové limity hypoték nutí žadatele slevit ze svých nároků. Refinancování ovlivněno nebude

Od října platí nová doporučení České národní banky (ČNB), která se týkají poměrových ukazatelů příjmů a zadlužení. Žadatel o hypotéku nesmí dlužit více než devítinásobek svého čistého ročního příjmu a součet všech jeho splátek nesmí tvořit více než 45 % příjmů. Na vyčíslení dopadu tohoto opatření zatím nemáme k dispozici dostatek informací, ale již nyní je jasné, že část klientů bude nucena korigovat svůj původní záměr. Na refinancování se nově stanovený poměr sumy dluhů k výši ročních příjmů (DTI) a poměr celkového součtu všech splátek úvěrů vůči všem příjmům žadatele (DSTI) nevztahuje. Lidé tak nezůstanou napospas stávající bance. Problematické ale může být vzhledem k dřívějším omezením ze strany ČNB refinancování nedávno poskytnutých 100% hypoték.

čti více

Chystáte se v zimě na hory? Pozor na pojištění a nadmořskou výšku

Náplní zimní dovolené bývá zpravidla aktivní odpočinek. Mnoho Čechů se vydává na hory do zahraničí, a proto by rozhodně neměli zapomínat na cestovní pojištění. Lze ho vyřídit velmi snadno a rychle a pár stokorun vás může ochránit i před statisícovými náklady. Je však třeba ohlídat si správné nastavení limitů i připojištění. Pokud se například pohybujete v nadmořské výšce nad 3 000 metrů, je to považováno za rizikový sport a za ten si je nutno připlatit.

čti více

Carsharing ve firmách: Trend alternativního řešení mobility je v Česku výrazný

Firmy v posledních letech zavádějí různá alternativní řešení pro mobilitu, kterými optimalizují počet aut a jejich využití. Principy sdílené ekonomiky se tak uplatňují též ve firemních flotilách, a to nejčastěji ve formě sdílení aut či spolujízdy. Podle letošního průzkumu Fleet Barometer 2018 se tato tendence dokonce projevuje silněji v Česku než v ostatních evropských zemích a meziročně roste. Sdílení aut využívá skoro třetina českých firem, v jiných zemích je to jen 18 %.

čti více

Čím větší nádrž, tím větší lákadlo pro zloděje. Firmy se brání propojením tankovacích karet s monitoringem vozidel

Krádeže pohonných hmot nejsou ničím výjimečným a nezřídka se takto chtějí obohatit zaměstnanci na úkor svého zaměstnavatele. Dříve si řidiče, který si odlévá palivo bokem pro svoji potřebu, nemusela firma všimnout měsíc i déle. Škoda se tak mohla vyšplhat i do statisíců korun. Díky automatickému importu transakčních údajů z tankovacích karet do systému určeného pro monitoring firemních vozů je ale dnes možné odhalit nesrovnalosti ve spotřebě pohonných hmot bez zbytečné prodlevy.

čti více

4 litry na 100 kilometrů aneb Emisní normy minulosti, současnosti i blízké budoucnosti

Subaru WRX STI, BMW M3 a M550i xDrive nebo i současný Renault Clio či Škoda Fabia v dieselovém provedení. Nejen tato, ale i řada dalších aut od letošního září v prodejnách končí. Dosavadní emisní norma Euro 6b už totiž nadále nedostačuje a na novou – Euro 6c – řada automobilů nedosáhne. Aby vozy splnily Euro 7 po roce 2020, znamenalo by to spotřebu 3,54 litrů nafty nebo 4,06 litrů benzínu na 100 km.

čti více

Fleet Barometer 2018: Alternativní pohon využívá jen 6 % tuzemských autoparků. V zahraničí 23 %

Využití alternativních pohonů je v Česku na rozdíl od ostatních zemí stále na okraji zájmu. Nejmenší zastoupení mají u malých firem, podle pravidelného průzkumu Fleet Barometer takové vozidlo najdeme pouze u jednoho procenta z nich. U firem s 50 a více vozidly je jejich obliba vyšší. Alespoň jedno vozidlo s alternativním pohonem využívá v Česku více než čtvrtina těchto fleetů, v zahraničí pak více než padesát procent. Průzkum rovněž ukázal, že v českých flotilách je větší tlak na efektivitu. Prosazují se tak alternativní řešení mobility, jakými je sdílení vozidel nebo spolujízda. Češi jsou navíc evropským lídrem ve využití telematiky.

čti více