Pandemie podpořila u podnikatelů zájem o tankovací karty. Na co si dát pozor při výběru poskytovatele?

Koronavirus COVID-19 přiměl řadu lidí více využívat bezkontaktní způsoby placení. Nejde přitom jen o hygienické hledisko a ochranu před možnou nákazou. Do hry vstupuje s ohledem na ekonomické dopady pandemie také důraz na optimalizaci nákladů podnikatelů i firem. Dle údajů nákupní aliance Axigon výrazně vzrostl zájem o tankovací karty, a to hlavně u podnikatelů, kteří dosud platili za palivo hotově nebo kartou. Úspora za tankování ovšem není samozřejmá věc. Na co si dát pozor při výběru tankovací karty?

Vedle vlastního pořízení vozu představuje další významnou nákladovou položku, a tedy i potenciální úsporu, nákup pohonných hmot. Koronavirová krize tak podnítila větší zájem o využití tankovacích karet. „Přes naše očekávání i zřejmý obecný propad v odběrech pohonných hmot pandemie podpořila zájem firem o tankovací karty. Téměř 40 procent našich nových klientů v posledních třech měsících před tím, než začali využívat námi poskytované karty, platilo hotovostí, další pětina platebními kartami. Výrazný podíl přitom patří menším firmám a podnikatelům,“ popisuje trend Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

Tankovací karta umožňuje značné snížení administrativy, ale i omezení zbytečného a v krizové době i nebezpečného kontaktu. Není třeba schraňovat a předávat dál účtenky, protože firma obdrží souhrnné vyúčtování za dané období elektronicky. Odpadá také nutnost předávat řidičům hotovost a řešit její případný nedostatek.

Na vše by měla stačit jediná karta

Kromě bezhotovostního tankování nabízejí palivové karty i úhradu dalších služeb. Jedná se například o bezhotovostní úhradu mýta v České republice i v zahraničí, a to jak v režimu pre-pay, tak v režimu post-pay, kdy je mýto placeno až následně na základě skutečně projetých mýtných úseků. V jedné faktuře jsou tedy zahrnuty výdaje za pohonné hmoty, mýto i další služby. Všechny tyto platby je přitom možné uskutečnit jedinou kartou a umí to většina tankovacích karet čerpacích sítí. Existují ale i karetní společnosti, které vydají klientovi jednu kartu pro tankování v tuzemsku, další pro zahraničí a ještě jednu pak pro úhrady mýta.

Poplatky mohou tankování reálně prodražit

Jako další přínos tankovacích karet se automaticky předpokládá sleva za palivo. Ne vždy to však v praxi platí. Může se stát, že ve skutečnosti za každý litr pohonné hmoty zaplatíte více, než je uvedeno na stojanech čerpací stanice. „Na trhu existují doslova absurdity v podobě poplatku za doručení daňového dokladu nebo poplatku za to, že tankovací karta nebyla během měsíce použita k placení,“ říká Damir Duraković. „Za nejvíce problematický lze však označit takzvaný servisní poplatek. Ten prakticky znamená trvalou přirážku k ceně každého litru natankovaného paliva, což může v důsledku tankování paradoxně prodražit. Zaznamenali jsme případy, kdy karetní společnost prodražila firmě palivo až o 2 koruny na litru,“ upozorňuje Damir Duraković.

Sleva na litr, nebo jednotná plošná cena v celé síti?

Dosáhnout na skutečnou slevu za litr paliva, kterou nepřebije nastavení poplatků poskytovatele, ještě nemusí být výhra. Tankovací karty umožňují získat slevu ze stojanových cen čerpací stanice až 1,20 Kč/l. Pohonné hmoty na benzínkách u dálnic ale někdy bývají až o 7 Kč/l vyšší ve srovnání s průměrem republiky. I po slevě si tak výrazně připlatíte. V posledních letech ovšem některé tankovací karty umožňují využívat takzvanou plošnou cenu. Jde o jednotnou cenu vyhlašovanou na týdenní bázi, která pro držitele karty platí v celé síti čerpacích stanic bez ohledu na lokalitu.

„Plošná cena je dlouhodobě pod cenovým průměrem ve všech krajích, takže je zřejmé, že zvláště na exponovaných čerpačkách u dálnice s ní lze ušetřit několik korun na litru. Aktuálně stojí například litr nafty u D1 31,50 korun, zatímco plošná cena litru nafty pro naše klienty v síti Shell je o 5 korun nižší, přesně 26,59 korun,“ popisuje Damir Duraković. Průměrná cena litru nafty v Česku je pak podle aktuálních dat ČSÚ více než o korunu vyšší než uvedená plošná cena. „Dříve mohly plošné ceny s ohledem na objem odběrů paliva využívat jen velké podniky a dopravní společnosti. Dnes jsou díky poptávce sdružené v nákupní alianci dostupné i malým firmám nebo živnostníkům bez nutnosti závazků k odběrům velkých objemů paliva,“ doplňuje Damir Duraković.

Dostatečná akceptační síť

Existují karty s různým pokrytím. Některé jsou akceptovány jen na tuzemském trhu, popřípadě i na Slovensku, jiné lze použít v rámci celé Evropy. Nenechte se ale zmást argumenty některých karetních společností, které často odůvodňují vysoké poplatky širokou akceptační sítí. Také s kartami petrolejářských firem lze platit napříč jednotlivými sítěmi. Petrolejáři si totiž většinou karty navzájem akceptují. V rámci karet vydávaných přímo provozovatelem čerpacích stanic umožňuje ta s nejširší akceptační sítí bezhotovostní platby na více než 1 200 benzínkách. To je naprosto dostačující síť pro každý typ firmy. Standardních čerpacích stanic s benzínem a naftou jsou v Česku dle MPO necelé tři tisíce, síť 1 200 čerpaček tak zahrnuje veškeré renomované kvalitní dodavatele pohonných hmot. S jinou kartou pak lze vedle českých a slovenských pump platit i na více než 20 000 stanic v rámci celé EU.