Bezpečnostní systémy zabrání srážce, pojistku ale nezlevní

Pojišťovny při výpočtu ceny autopojištění nijak nezohledňují přítomnost elektronických systémů, které jsou schopné odvrátit riziko dopravní nehody. Například systém nouzového brzdění v automobilu dokáže zachránit nejen plechy vozu, ale také lidský život.

Automaticky zabrzdí auto před chodcem, udrží vozidlo v jízdním pruhu či upozorní řidiče na blížící se mikrospánek. To jsou jen některé z elektronických systémů, které v moderních vozidlech výrazně snižují riziko dopravní nehody. „Bezpečnost byla v mém případě jedním z hlavních parametrů při výběru nového rodinného auta. I když jsem si za lepší výbavu připlatil nemalou částku, investice nelituji. Už při první cestě k moři do Chorvatska mě při jízdě v koloně zachránilo nouzové brzdění. Řidič přede mnou nečekaně šlápl na brzdu a s naším starým autem bych pravděpodobně zaplatil za svoji nepozornost srážkou,“ pochvaluje si chytré systémy Ondřej Viktorin z Vyškovska.

TIP: Mladí řidiči si připlatí za nezkušenost, senioři za vyšší věk.

I když nejmodernější prvky aktivní bezpečnosti prokazatelně snižují riziko dopravní nehody, pojišťovny při výpočtu ceny povinného ručení ani havarijního pojištění majitele vozidel nijak nezvýhodňují. Například rozdíl v ceně srovnatelného povinného ručení u patnáctiletého a nového Volkswagenu Passat je maximálně několik stokorun. A pokud si dáte práci s porovnáním cen jednotlivých pojistek, smáznete i tento nepatrný rozdíl. „Ačkoliv elektronické systémy aktivní bezpečnosti naší doby výrazně snižují riziko nehody, pojišťovny jsou v tomto ohledu velice konzervativní a žádná je zatím do ceny pojištění nepromítá,“ potvrzuje analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber. Majitelé vozidel by logicky mohli očekávat podobné zvýhodnění jako například u pojištění vozidla proti krádeži. Za vyšší úroveň zabezpečení automobilu totiž pojišťovny započítávají slevu. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Maximální úroveň zabezpečení v podobě pískovaných skel, zámku řadicí páky, alarmu a aktivního GPS systému zohledňuje většina pojišťoven v ceně havarijního pojištění, a to poměrně významně. Sleva se běžně pohybuje okolo 10 až 20 procent, což už například u desetitisícového ročního pojistného znamená příjemnou úsporu. Podobnou analogii byste ale v případě prvků aktivní bezpečnosti hledali marně.“

Při pořízení nového auta ve vyšší výbavě, které má například systémy pro kontrolu mrtvého úhlu, rozpoznávání chodců, sledování jízdního pruhu, bdělosti řidiče, brzdový asistent, alkoholový zámek nebo adaptivní tempomat, si připlatíte nemalou částku. Pokud s ohledem na domácí rozpočet dáváte přednost starším ojetým vozům, mnohé elektronické systémy v nich nenajdete. Otázkou také je, zda lidé při nákupu před různými bezpečnostními systémy neupřednostní výbavu, která jim přinese vyšší komfort cestování. „Co se výbavy automobilu týče, nároky českých motoristů v posledních letech jednoznačně rostou. U ojetin nad 100 tisíc korun už 95 procent zákazníků automaticky očekává klimatizaci a elektricky ovládaná okna. U vozů nad 200 tisíc korun je standardním požadavkem například tempomat či Bluetooth připojení telefonu. Pro rodiče s dětmi je například klíčové uchycení autosedaček ISOFIX,“ vyjmenovává typické požadavky dnešních nakupujících Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab ze skupiny AURES Holdings. Dobrou zprávou je, že alespoň základní systémy aktivní bezpečnosti v podobě airbagů, ABS či ESP jsou již běžným standardem desetiletých vozů.