Pro firmu i živnostníka dávají smysl nákupní aliance poskytující trvalé výhody

Vyjednání lepších obchodních podmínek u dodavatelů je jedním ze způsobů, jak může firma či podnikatel snižovat svoje náklady. Je zřejmé, že vyjednávací pozice je u různých firem zcela odlišná. Díky sloučení poptávky více subjektů v nákupní alianci však může i živnostník dosáhnout na obchodní podmínky, které jinak využívají jen velkoodběratelé. V oblasti nákupu energii se ukázalo, že jednorázové akce mohou být spíše kontraproduktivní, nákupní aliance poskytující podnikatelům trvalé výhody jsou však životaschopné a mohou růst.

Pro každého podnikatele nebo firmu je důležité mít své náklady pod kontrolou. Zpravidla zde vždy existují nějaké rezervy, a tedy prostor pro jejich omezování. „Aby mohl podnik svoje náklady optimalizovat, je často vhodné záležitosti, které nejsou předmětem podnikání, outsourcovat, tedy využít specializovanou firmu. Může jít například o účetnictví nebo o operativní leasing automobilů či strojů i dalšího vybavení,“ popisuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. „V oblasti nákupu zboží a služeb by se firma neměla ostýchat vyjednávat o lepších obchodních i cenových podmínkách. Dosáhnout na lepší cenu lze také agregováním poptávky více firem,“ dodává Jiří Jemelka.

Ne každá firma ale má dostatečně silnou vyjednávací pozici. „Teprve při velkých objemech jsou dodavatelé ochotni odběratelům poskytovat opravdu zajímavé obchodní podmínky. Sdružením poptávky více subjektů do jedné nákupní aliance je však i pro menší firmy možné dosáhnout na ceny, které jsou jinak dostupné jen velkoodběratelům,“ vysvětluje Čeněk Absolon, ředitel Regionální hospodářské komory Brno. „Největší smysl ale dávají takové aliance, které umožňují čerpat výhody kontinuálně, bez závazků k odběrům, a nikoliv jen nárazovými akcemi s cílem jednorázové úspory nákladů,“ dodává Čeněk Absolon.

Právě jednorázové akce na nákup energií formou sdružené poptávky byly zdrojem neblahých zkušeností některých firem nebo obcí. „Hromadné poptávky na dodávky energií mají sice svůj racionální základ, ale přesto přinesly některým účastníkům spíše zklamání. Do jejich organizace se totiž zapojilo mnoho různých nekalých obchodníků. Výsledkem pak byly nevýhodné a obtížně vypověditelné smlouvy s fixací cen elektřiny, různé skryté poplatky a podobně. V době, kdy navíc cena silové elektřiny spíše klesala, to nakonec ani nebylo tak výhodné, jak obchodníci často slibovali,“ uvádí Michal Doležel, šéfredaktor Nazeleno.cz.

Koncept nákupní aliance, která poskytuje svým členům trvalé výhody, není v Česku novinkou. Podnikatelé její potenciál ovšem stále objevují. Kupříkladu nákupní aliance Axigon se zformovala v roce 2009 z Centrálního registru firem Hospodářské komory České republiky. „V současnosti sdružujeme už více než deset tisíc firem a počet našich členů neustále roste v průměru o sto firem měsíčně. S takovou vyjednávací pozicí umíme i živnostníkům zajistit výhody jinak dostupné pouze velkým firmám,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Díky sloučené poptávce členských firem je Axigon s měsíčními odběry přes čtyři miliony litrů jedním z největších odběratelů pohonných hmot v České republice. Našim členům tak umožňujeme nákup paliv v režimu takzvané plošné ceny. Přes Axigon firmy pořizují i další komodity, například kancelářské potřeby, a to měsíčně v hodnotě téměř dvou milionů,“ dodává Damir Duraković.

Plošná cena pohonných hmot je týdně vyhlašovaná cena pro firmy, která platí v dané petrolejářské síti bez ohledu na stojanové ceny konkrétních čerpacích stanic. Je dlouhodobě nižší než průměrná cena paliv na trhu a její výhodou je také to, že eliminuje cenové výkyvy, třeba u drahých dálničních čerpacích stanic.