Počet nabíječek v Česku raketově roste. Loni v posledním kvartálu jich přibylo téměř 150

Celkově je ke konci roku 2021 evidováno již 944 dobíječek. Za poslední 2 roky jich tak přibylo téměř 600. Reálně je ale v Česku nabíjecích stanic mnohem víc a jejich počet se už zřejmě přehoupl přes 1000. Další jsou přitom ve výstavbě, například společnost E.ON aktuálně připravuje zprovoznění dalších 90 stanic. U největších provozovatelů ČEZ, PRE a E.ON, kteří představují dvě třetiny celé tuzemské sítě, je akceptována univerzální Energokarta. S tou lze dobíjet automobil rovněž v dalších evropských zemích.

V evropském srovnání Česko z hlediska počtu registrací nových elektromobilů zaostává. I tak je ale během posledních dvou let patrný výrazný nárůst počtu nových osobních bateriových elektrických vozidel i plug-in hybridů. Spolu s tím se výrazně rozrůstá také síť dobíjecích stanic.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) eviduje k 31. 12. 2021 již 944 dobíječek s 1841 nabíjecími body. „Za poslední dva roky tak v Česku přibylo téměř 600 stanic pro elektrická vozidla. Přitom ke konci září jich bylo evidováno 799, takže jen v posledním čtvrtletí loňského roku jich bylo zprovozněno bezmála 150,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež poskytuje Energokartu pro dobíjení elektromobilů.

Největší sítě nabíječek provozují ČEZ, Pražská energetika a E.ON. Dle MPO tvořilo síť ČEZu ke konci roku 379 dobíjecích stanic, nabíječek Pražské energetiky bylo evidováno 143 a E.ON provozoval 102 stanic. „Tři největší provozovatelé představují s celkovými 624 stanicemi asi dvě třetiny tuzemské sítě dobíjecích stanic,“ říká Damir Duraković a dodává, že reálný počet dobíječek je ale vyšší. V současnosti se třeba ČEZ již blíží počtu 400 stanic, Pražská energetika již letos v lednu překonala hranici 300 dobíječek a E.ON aktuálně provozuje 177 stanic s tím, že dalších 90 je jich ve výstavbě.

Majitelům elektromobilů může usnadnit dobíjení univerzální Energokarta, která je akceptovaná právě u nabíjecích stanic tří největších provozovatelů a současně v síti SMATRICS v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě. Toto řešení nabízí kromě cenového zvýhodnění pohodlnější způsob placení bez zbytečné administrativy. Řidič s sebou nemusí vozit několik různých čipů pro dobíjení elektromobilů u různých provozovatelů. Veškeré transakce obdrží v jednom souhrnném vyúčtování.

„Energokartu, kterou jsme na trh uvedli loni v dubnu, již aktivně využívá asi 300 firemních zákazníků. Pod svou značkou Energokartu poskytuje svým zákazníkům například i automobilky Kia a Renault. Evidujeme ale zájem ze strany dalších automobilek, leasingových společností a stejně tak od firem i živnostníků, kteří jinak primárně využívají naše tankovací karty pro odběr benzínu a nafty,“ dodává Damir Duraković.

Štítky