Pandemie změnila zaměstnanecké benefity. Trendy benefitem je třeba pojištění domácích mazlíčků

Dva roky se táhnoucí pandemie kolem COVID-19 změnila trh práce. Home office se stal běžným pracovním prostředím, s čímž souvisí i chování firem a nabízení zaměstnaneckých benefitů. Některé dříve populární benefity jako příspěvky na sport v době uzavřených fitness prakticky zanikly, naopak ale existují nové – příkladem jsou poukázky na objednávková jídla. Zajímavostí je také přístup k domácím mazlíčkům. Lidé si během lockdownů hojně pořizovali psy a kočky, na což zareagovaly i některé firmy nabídkou benefitu v podobě slevy na pojištění.

Dopad covidu-19 na pracovní trh byl bezesporu obrovský. Změn doznaly i pracovní benefity. Dle personalistů některé firmy zaměstnanecké benefity rušily úplně. Týkalo se to zejména středních a menších firem. Benefity se postupně vrací, ale až dva roky po vypuknutí epidemie. Za pandemie firmy dávaly poukázky na objednávková jídla, od loňska je možnost přispívat na jídlo i jinou formou. „Pozorujeme razantní pokles množství plateb pomocí papírových stravenkových kupónů. Osobně jsem za to rád, protože papírové i stravenkové karty jsou přežitek, který nikomu reálně nepomáhá a je s ním spojená administrativa a poplatky,“ uvedl Jan Siuda, zakladatel první cloudové kuchyně MyFoodPlace. Firmy podle něj začaly zavádět vouchery od různých rozvážkových platforem. „Tento trend je naprosto logický. Sami se chceme na spolupráci s firemní sférou více zaměřovat,“ dodal Siuda.

S rozvážkovým jídlem je úzce spojený trend home office, který přetrvává i po akutní fázi pandemie. „Po skončení prvního lockdownu se ukázalo, že firma bez problému dokázala technicky, organizačně i personálně zvládnout nařízenou práci z domova. Proto jsme se rozhodli nabídnout zaměstnancům na všech pozicích dva dny home office týdně, což dříve nebylo standardem,“ uvedla vedoucí oddělení HR společnosti Mazars Olga Přikrylová. „Aktuálně nejsou tak populární příspěvky na sport například formou členství ve fitness a podobně. Oblíbené jsou naopak různé druhy poukázek, které se dají využít v lékárně nebo při online nákupech. Rozmohly se také online eventy typu teambuildingu formou různých kvízů a online vzdělávání, především pak online výuka angličtiny,“ uvedla Darina Wiedermann Janíčková ze společnosti Talentica.cz zaměřující se na nábor technicky zaměřených pracovníků. Trend online výuky angličtiny potvrzuje i Kamil Kavečka, zakladatel platformy Teheso, která se tímto směrem zaměřovala již před vypuknutím covidu-19. „Sehnat kvalitního zahraničního lektora, který by pravidelně docházel do firmy, nebylo snadné ani před pandemií. Teheso nabízí firmám maximální flexibilitu ve výběru lektora i času, což firmy kvitují,“ dodává Kavečka.

Evergreenem u zaměstnaneckých benefitů byly vždy příspěvky na finanční produkty, zejména pak na penzijní připojištění ale třeba i životní pojištění. Nově tuto skupinu benefitů u některých firem rozšiřuje pojištění domácích mazlíčků. Lidé nechtěli být během pandemie doma sami, tak si pořizovali psy a kočky. Podle statistik si však 40 % majitelů psů nevystačí se základní péčí či prevencí a za veterináře utratí mezi 5 až 20 tisíci korun ročně. HR oddělení některých firem si toho všimlo a nabídlo zaměstnancům slevu na pojištění domácích mazlíčků, které kryje náklady na veterinární péči. „Náklady na veterinární péči mohou být nečekaně vysoké. Léčba zcela běžných úrazů a nemocí začíná na několika stovkách korun, ale vyšplhat se snadno může do několika desítek tisíc korun. Benefit v podobě slevy na pojištění, které stojí řádově stokoruny měsíčně, může zaměstnancům ušetřit spoustu peněz,“ říká Jan Moravec, spoluzakladatel společnosti PetExpert, jejímž pojistitelem je ČSOB Pojišťovna. PetExpert na zmíněném zaměstnaneckém benefitu spolupracuje například s firmami Bosch, Nestlé či BNP Paribas Cardif.

Se změnami se potýkají i veřejné instituce. Například Mendelova univerzita v Brně nemohla svým zaměstnancům poskytovat služby multisportkarty, přispívá ale na kulturu. „Jsme rádi, že touto cestou můžeme jít, protože doba pandemie v izolaci byla pro řadu lidí opravdu těžká. Trochu netypickým zaměstnaneckým benefitem jsou v našem případě služby psychologického poradenství, které v poslední době nevyhledávají už jen studenti ale i zaměstnanci,“ uvedl tiskový mluvčí Mendelovy univerzity v Brně Filip Vrána.