U více než 90 % dětí snížil lockdown jazykové schopnosti, u 82 % matematické. V novém školním roce pomohou online kurzy

Uzavření škol, které se během pandemie koronaviru dotklo zhruba 91 % žáků a studentů po celém světě, způsobilo výrazné mezery ve vzdělání dětí. Dle nových studií ztratilo například 92 % žáků minimálně jednu jazykovou schopnost. Z českých dětí vykazuje mezery ve vzdělání přes 50 tisíc žáků základních a středních škol. Dohnat dětem ztracené učivo a posílit jejich nejen jazykové dovednosti pomohou v novém školním roce online kurzy.

V době, kdy byla pandemie koronaviru na svém vrcholu, se uzavřely školy pro téměř 91 % všech žáků a studentů na světě. Dlouhodobá nedostupnost denní prezenční výuky měla výrazný negativní dopad na miliony dětí. Například podle studie agentury UNESCO, která mapovala stav globálního vzdělání jeden rok od začátku pandemie, vzrostl v roce 2020 počet dětí s problémy se čtením o ohromujících 20 % ze 460 milionů na 584 milionů. Dle UNESCA tak covid během jediného roku vymazal zhruba 20 let pokroku ve vzdělání a na úroveň před pandemií se tak žáci po celém světě mohou dostat zpět až zhruba v roce 2024, a to jen za předpokladu, že státy a školy vyvinou k dohnání učiva a znalostí výjimečné úsilí.

Minimálně jednu jazykovou dovednost ztratilo 92 % dětí

Ztracené školní znalosti potvrzují i další zahraniční studie. Studie neziskové organizace NWEA kupříkladu zjistila, že američtí žáci na podzim roku 2020 vykazovali oproti běžnému „nepandemickému“ školnímu roku jen asi 70 % podíl nabytých znalostí ve čtení a méně než 50 % podíl v matematice. Znalosti některých ročníků pak dokonce vypadají, jako by žáci ztratili přímo celý rok školní docházky. Další aktuální studie provedená organizací Azim Premji Foundation mezi 16 tisíci dětmi na základních školách odhalila, že minimálně jednu matematickou dovednost ztratilo během pandemie 82 %, jednu jazykovou pak alarmujících 92 %.

Mezery ve znalostech mají i čeští školáci

Pro české školáky aktuálně podobná studie existuje ve formě zprávy České školní inspekce z letošního srpna, podle níž má po distanční výuce vážné mezery ve znalostech a dovednostech nejméně 36,5 tisíce žáků základních škol a 18 tisíc žáků středních škol. Nejhůře jsou na tom děti z druhého stupně, kde „pokulhává“ každý dvacátý žák. Pro školy a učitele to nyní znamená pokusit se znalosti a dovednosti dětí doplnit tak, aby jim učivo nechybělo. K tomu jim hodlá pomoci i Ministerstvo školství, které základním a středním školám rozdělí téměř 250 milionů korun na pokrytí doučování a dalších aktivit, které vyrovnají mezery ve vzdělávání.

Nabýt zpět jazykové znalosti pomohou online kurzy

Přiložit ruku k dílu by však měli i samotní rodiče, kteří by se o vzdělávání svých potomků měli více zajímat a podpořit je. Významnou oporu v tomto ohledu mohou nalézt v nabídce nejrůznějších soukromých doučování či specializovaných online kurzů. „Ty jsou pro děti výhodné proto, že se mohou vzdělávat v pohodlí a známém prostředí svých domovů, a to se značnou časovou flexibilitou. Děti jsou navíc vzhledem k distanční výuce během uzavření škol na online výuku zvyklé,“ vysvětluje Kamil Kavečka, zakladatel a majitel online jazykové platformy Kideo.cz, která se věnuje výuce angličtiny u dětí od 4 do 12 let.

Přestože mohou mít rodiče obavy, že se dětem online výuka právě kvůli pandemii zprotivila, pokud si zvolí vhodný kurz, nemusí se bát, že by se děti u obrazovek nudily. „Je-li lektor kvalitní, má skvěle zvládnutou přípravu a metodiku, umí motivovat a vtáhnout do hodiny, je úplně jedno, jestli na něj dítě kouká v reálu, nebo přes webkameru. Například naši lektoři jsou akreditovanými a studovanými učiteli, navíc jsou to rodilí mluvčí angličtiny, takže pokrok v jazyce je u dítěte opravdu brzy znát. Využíváme moderní vzdělávací metody, které děti baví a umožňují jim rozvíjet se v cizím jazyce velmi přirozeně,“ uzavírá Kamil Kavečka.