3 tipy pro moderní karavaning: O energii pro dům na kolečkách se postará čistý propan a lithium, místo mapy poslouží mobilní appky

Kouzlo svobodného a komfortního cestování v obytných vozech a karavanech uchvátilo během covidu rekordní množství lidí, zvýšený zájem přitom trvá dodnes. Vybavení a technologie související s „obytňáky“ tak procházejí rychlým vývojem a na trhu je dnes dostupná řada vychytávek. Stále více populární je v Česku i zimní karavaning.

Cestování s karavany a obytnými vozy není v Česku nijak novým trendem, v posledních letech však karavaning zažívá zlaté časy. Ohromný boom zájmu o „obytňáky“ přišel během covidu, a přestože prodeje od té doby zmírnily, i letos patří výsledky co do počtu nových registrací obytných vozů mezi ty historicky nejúspěšnější. Podle dat Asociace kempování a karavaningu ČR (AKKČR) bylo v tuzemsku za prvních 10 měsíců roku 2023 nově registrováno 1403 obytných aut a 537 obytných přívěsů. Za první polovinu letošního roku tak celkový počet obytných vozidel, aut i přívěsů vedených v Registru vozidel Ministerstva Dopravy České republiky činí 58 700, což například oproti roku 2012 znamená zhruba 53% nárůst.

Podle AKKČR v Česku dlouhodobě roste popularita zimního karavaningu. „Majitelé, kteří zainvestují do obytného vozu schopného celoročního provozu, jej často využívají i v zimním období, neboť tepelná izolace a mnohadenní soběstačnost moderních karavanů to již dobře umožňuje,“ říká Martin Štrimpfl z AKKČR a dodává, že v tuzemsku roste obliba jednoduše zařízených karavanových stání přímo u lyžařských areálů. Velká část karavanistů také dlouhodobě dává přednost Alpám, nebo naopak cestám na jih za zimou strávenou v teple.

Tip: Špendlík do mapy? Prst na obrazovku!

Karavaningu je snadné propadnout. Zejména obytné vozy nabízejí dokonalý komfort nesrovnatelný s kempováním pod stanem. Největší kouzlo však bezpochyby tkví ve svobodném cestování a objevování nádherných míst ve své vlasti i v zahraničí. Právě tohle vám dnes přitom usnadní moderní technologie v podobě mobilních aplikací a také webových platforem. V těch lze najít mapy a tipy na místa, kam se vyplatí zajet, inspiraci na výlety či hodnocení od ostatních karavanistů.

Mezi nejoblíbenější aplikace pro karavanisty bezpochyby patří Park4night, která nabízí přehlednou mapu míst k parkování obytných vozů a karavanů po celé Evropě. Mezi ty aktuálně nejvíce trendující pak spadá původem česká aplikace a webový portál Camperguru, jehož ambicí je stát se „michelinským průvodcem“ pro karavaning a kemping. Neomezuje se přitom samozřejmě jen na českou kotlinu a přináší ty nejlepší ověřené kempy, camper parky, ale i soukromá místa pro legální kempování s karavanem z celé Evropy. Zejména na ty, kdo milují takzvané kempování na divoko, pak cílí kupříkladu projekt European Wild Camping Database.

Tip: Bezpečná a čistá energie z plynu

Pro karavanisty je nepostradatelným zdrojem energie LPG dodávané v tlakových láhvích. Trendem posledních let je přitom přechod od klasické směsi plynů propanu a butanu k plnění láhví kvalitnějším čistým propanem a rovněž přechod od klasických ocelových nádob k lahvím ze speciálního kompozitního materiálu. „Desetikilové láhve z kompozitního materiálu určené pro karavaning plníme už pouze čistým propanem. Jeho výhodou je, že se odpařuje i při velmi nízkých teplotách, takže v mrazu v láhvi nezbude nespotřebovaný plyn. To zimní karavanisté rozhodně ocení, říká Jiří Karlík, odborník na LPG a generální ředitel společnosti Primagas, s tím, že propan je výhřevnější. Kilogram čistého propanu obsahuje více energie než kilogram butanu nebo jejich směs. Vyniká též čistým hořením, takže nezanechává skvrny na nádobí.

Co se týče přechodu ke kompozitu, zde je hlavní výhodou nižší hmotnost tlakové láhve a současně její vyšší bezpečnost. Prázdná kompozitní láhev váží pouze 5,3 kg, zatímco klasická ocelová více než dvojnásobek (12 kg). Disponuje též bezpečnostním ventilem s omezovačem průtoku a má antistatické provedení. Pokud je tlaková láhev s plynem nedopatřením vystavena ohni, ta ocelová může explodovat. Kompozitní láhev se naopak v případě požáru roztaví a plyn postupně vyhoří. Kompozitní LPG láhve vyrábí česká firma, jež z obdobného materiálu vyvíjí komponenty pro kosmickou techniku.

„Kompozitní propanové láhve jsou sice primárně určené pro karavanisty, lze je však používat univerzálně do všech spotřebičů, které fungují na propan-butan,“ připomíná Jiří Karlík a dodává, že zákazníci si je nemusejí kupovat do vlastnictví. Jejich pronájem vychází na 2 Kč za den, v současnosti ale mají noví zákazníci první rok zdarma. „Během covidové krize jsme postupně zavedli systém pronájmu kompozitních láhví. Stačí si jen elektronicky sjednat smlouvu o jejich zapůjčení. Láhev nebo láhve s první náplní zákazníkovi doručí naše distribuce a on je následně může vracet nebo měnit prázdné za plné dle potřeby v celorepublikové síti, která aktuálně zahrnuje 50 prodejních míst,“ dodává Jiří Karlík.

Tip: Lithiové srdce vozu

Zatímco plyn se v obytných vozech stará především o topení, chlazení lednice či případný provoz plynových spotřebičů, energii do nejrůznější elektroniky od USB zásuvek po kávovar zajišťuje palubní baterie. Od obvyklé olověné baterie přitom dnes stále více majitelů obytných aut přechází na moderní lithium-železo-fosfátový akumulátor. V LiFePO4 neboli LFP baterii se nacházejí grafitové anody a katody tvořené směsí fosfátové soli železa a lithia. Díky tomu nabízí akumulátor jedinečné vlastnosti. Oproti olověné baterii nabídne větší kapacitu při stejné velikosti, nižší hmotnost, kratší čas nabíjení, ale především delší životnost. Vybíjet ji totiž lze až na −90 % kapacity, přičemž počet nabíjecích cyklů činí nejméně 3 tisíce. Podle výrobce baterií Liontron® tak LFP baterie vydrží i při intenzivním používání minimálně tak dlouho jako tři olověné baterie.

Moderní lithiové akumulátory dokonce dle AKKČR v současné době otřásají s dlouho neotřesitelnou pozicí solárních panelů v karavaningu. Tento symbol nezávislosti obytného auta totiž vzhledem k rychle klesajícím cenám lithiových akumulátorů ztrácí svůj význam.

Štítky