Větší důvěra v e-shopy
Odložené platby pro svou jednoduchost, rychlost a bezpečnost dobývají české e-shopy. Svůj podíl na tom nese dlouhodobě rostoucí popularita nakupování online, vliv má ale také právě probíhající pandemie. Ta totiž v mnohých případech donutila k nákupu v e-shopech i konzervativní zákazníky, kteří se doposud finančním technologiím a online sektoru obecně spíše vyhýbali.
„Možnost zaplatit za zakoupené zboží až po jeho obdržení je pro zákazníky, kteří jsou vůči nakupování v e-shopech nedůvěřiví, vítanou příležitostí,“ vysvětluje Milan Bouda, marketingový ředitel společnosti Cofidis, a pokračuje: „Dalším pozitivem odložené platby je, že se zákazník nemusí v případě vrácení zboží obávat o své finance a nevzniká mu mezera v rozpočtu, když čeká na vrácení peněz
od e-shopu.“
Online nakupovaní s výhodou kamenného obchodu
Vzrůstající oblibu ukazují i výsledky průzkumu, podle kterých by ocenily možnost využití odložené platby u nějaké komodity tři čtvrtiny dotazovaných. Největší smysl by jim tato platební metoda dávala u elektroniky (57 %) a u domácích spotřebičů (54 %), v 29 % případů pak také u oblečení a obuvi. Naopak zaplatit za zboží později zákazníky neláká u nákupu hraček a kosmetiky, v těchto případech by se pro odloženou platbu rozhodlo jen kolem 5 % respondentů.
Z průzkumu je zřejmé, že odložená platba dává lidem smysl zejména u komodit, které si je vhodné předem prohlédnout a vyzkoušet. „Právě možnost si zboží vyzkoušet a teprve poté se rozhodnout pro jeho úhradu je nejčastějším důvodem pro volbu odložené platby, a to pro více než 80 % dotazovaných,“ popisuje Bouda.
Dalším důvodem pro využití odložené platby je pro čtvrtinu Čechů bezpečnost, pro necelou pětinu pak lepší rozložení financí v rámci měsíčního domácího rozpočtu. Pouhých 7 % odpovědělo, že by odloženou platbu využilo z důvodu aktuálního nedostatku financí.
Využívání odložené platby nicméně roste i kvůli výhodám, které přináší pro samotné e-shopy. „Nabídka produktu umožňujícího odloženou platbu je pro internetové obchody výhodná například i pro navýšení počtu objednávek nebo jejich výše,“ upozorňuje Bouda.
Peníze do druhého dne
Průzkum také ukázal, že zákazníci by nehodlali s platbou za svůj nákup z e-shopu zvláště otálet. Pouhá 4 % dotazovaných by potřebovala na zaplacení zboží více než měsíc, zbytek by to stihl rychleji. 40 % zákazníků uvedlo, že by zvládlo uhradit zboží do týdne.
„I několik týdnů zpoždění je ale pro menší a střední internetové obchody dlouhá doba a velký problém pro cash-flow. V rámci Cofidis Pay proto posíláme e-shopům peníze na účet hned do druhého dne,“ popisuje Bouda.
Příplatek za možnost zaplatit později? Pro Čechy žádný problém
O tom, jakou výraznou roli hraje u Čechů možnost zaplatit za zboží později, svědčí i fakt, že by si 60 % lidí bylo ochotno za tuto službu připlatit. Polovina respondentů v řádu desítek korun, zbylá desetina dokonce v řádu stovek korun i více.