Benzínky budou v tomto roce nově uvádět přehledné porovnání nákladů pro různé typy paliv. Novinou je elektronická dálniční známka a výrazná sleva na dálniční poplatek pro vozy na CNG. Co dalšího je dobré vědět na začátku roku 2021?
Zájem o plošné ceny benzínu a nafty navzdory krizi loni vzrostl
Opatření proti šíření koronaviru loni zásadně omezila ekonomiku, a tedy i spotřebu pohonných hmot. Odběry paliva za plošné ceny přesto pokračovaly v rostoucím trendu posledních let.
V Česku se loni prodalo Bio LPG v objemu, který odpovídá ročním prodejům běžné LPG čerpací stanice
Od loňska je v Česku k dostání kromě klasického fosilního LPG také jeho varianta získaná z obnovitelných zdrojů v podobě Bio LPG. K dostání je průběžně na asi 60 čerpacích stanicích v regionu severní Moravy.
Koronavirus podpořil oblibu prémiových paliv. Dražší palivo ale nemusí být nutně prémiové
Nízké ceny pohonných hmot během pandemie COVID-19 podpořily oblibu prémiových paliv. Dražší produkt však nemusí být automaticky prémiový.
Spotřebu benzínu a nafty koronavirus omezil, alternativním CNG a LPG se ale daří
Výtoč benzínu a nafty letos zřejmě nedosáhne úrovně loňského roku. Odhaduje se propad 10 až 12 % u benzínu a 5 až 8 % u nafty. Jiná je ale situace u LPG a CNG.
10 otázek a odpovědí k Bio LPG
Bio LPG představuje emisně čistou variantu klasického fosilního LPG. První „várka“ se na českých čerpacích stanicích objevila letos v červenci a jezdí na ně automobily na severní Moravě.
Pandemie podpořila u podnikatelů zájem o tankovací karty. Na co si dát pozor při výběru poskytovatele?
S pandemií koronaviru COVID-19 vzrostl zájem o tankovací karty. Dejte ale pozor na poplatky. Např. servisní poplatek u CCS vám může tankování paradoxně prodražit.
Během pandemie vzrostl zájem o tankovací karty. Jejich výhody začínají objevovat i živnostníci
Koronavirová krize povzbudila další růst využití tankovacích karet, jakožto nástroje, který minimalizuje osobní kontakt a firmám i živnostníkům může zajistit výraznou úsporu za palivo. Například plošné ceny paliv jsou totiž na rozdíl od dřívějška dostupné i malým firmám.
Firemní vozidla v době (post)koronavirové: Jak omezit výdaje i riziko šíření nemoci?
I když je pandemie koronaviru na ústupu, tato doba klade nejen zvýšený důraz na řízení nákladů, ale též ochranu zdraví. Případná další vlna pandemie COVID-19 by mohla pro firmy, které přečkaly první vlnu, znamenat mnohem větší pohromu. Jaké jsou možnosti optimalizace nákladů i eliminace zdravotních rizik v případě firemních automobilů?
Ceny paliv se odrážejí ode dna. Roste cena suroviny a uvolňují se koronavirová omezení
Podle odborníků již nastal obrat a pohonné hmoty opět podraží. Roste totiž jak cena ropy, tak i poptávka po palivech vlivem ústupu pandemie koronaviru.
Plošná cena paliv byla loni o 2 Kč/l nižší než standardní ceny čerpacích stanic. Její využití vzrostlo o 20 %
S využitím plošné ceny lze v dané síti čerpacích stanic tankovat pohonné hmoty za jednotnou cenu bez ohledu na částky uvedené na výdejních stojanech. Podle údajů nákupní aliance Axigon se loni v režimu plošné ceny natankovalo o 20 % více paliva než o rok předtím. Plošná cena litru benzínu i nafty přitom byla v průměru o 2 koruny nižší než ceny na stojanech čerpacích stanic. Pohonné hmoty loni meziročně zlevnily, zároveň rostla spotřeba prémiových paliv.
Pro firmu i živnostníka dávají smysl nákupní aliance poskytující trvalé výhody
Díky sloučení poptávky více subjektů v nákupní alianci může i živnostník dosáhnout na obchodní podmínky, které jinak využívají jen velkoodběratelé.
V Česku je poprvé přes 4 000 čerpacích stanic. Přibyly hlavně plnicí stanice CNG
V Česku je rekordní počet čerpacích stanic. Standardních čerpaček s prodejem benzínu a nafty letos ale ubylo. Přibývají totiž hlavně plnicí stanice CNG, kterých MPO od února eviduje 13 nových.
Elektromobily se prosazují pomalu. Nižší emise ale mohou již dnes zajistit LPG vozy
Elektromobily jako ideální bezemisní vozidla se prosazují jen velmi pomalu a jejich podíl v dopravě do roku 2030 dosáhne maximálně 15 procent. Pro snižování emisí v krátkodobém a střednědobém horizontu však již existuje alternativa v podobě LPG.
Aktuální plošné ceny paliv indikují, že nafta bude opět levnější než benzín
Benzín výrazně podražil a stojí stejně jako nafta. Bude diesel opět levnější?
5 výhod, které tankovací karty nabízejí živnostníkům
Tanovací karty bez odatečných serisních poplatků nebo závazků k minimálním odběrům paliva. Výhody dříve dostupné jen velkým firmám, např. plošná cena paliva. Jaké výhody mají tankovací karty?
1,1 % kontrol paliv loni dopadlo špatně. Kvalita pohonných hmot je v Česku výborná
V loňském roce odebrala Česká obchodní inspekce (ČOI) na čerpacích stanicích přes tisíc vzorků benzínu a skoro třináct set vzorků nafty. Z hlediska jakosti nevyhovovalo příslušným normám v případě benzínu pouze 19 a u nafty 9 vzorků. Podle odborníků se většinou jedná o marginální pochybení a kvalita paliv v Česku je dlouhodobě na vysoké úrovni i ve srovnání se zahraničím. Příležitostné excesy se však stávají. Pozor je také třeba dávat na kvalitu paliva u pump, které jsou veřejnosti standardně nepřístupné. Může jít o různá zařízení v areálech podniků, kterých je evidováno přes 3 tisíce z celkového počtu 7 tisíc čerpacích stanic.
Jak podnikatel ušetří za auto? Správnou obměnou nebo chytrým nákupem paliva
Není nejdůležitejší pořizovací, ale celková cena vozidla. Automobil s vyšší pořizovací cenou tak může být ve výsledku levnější. U některých tankovacích karet není žádná sleva, ale poplatek za každy litr paliva. Využívejte plošné ceny paliva.
Čím větší nádrž, tím větší lákadlo pro zloděje. Firmy se brání propojením tankovacích karet s monitoringem vozidel
Krádeže pohonných hmot nejsou ničím výjimečným a nezřídka se takto chtějí obohatit zaměstnanci na úkor svého zaměstnavatele. Dříve si řidiče, který si odlévá palivo bokem pro svoji potřebu, nemusela firma všimnout měsíc i déle. Škoda se tak mohla vyšplhat i do statisíců korun. Díky automatickému importu transakčních údajů z tankovacích karet do systému určeného pro monitoring firemních vozů je ale dnes možné odhalit nesrovnalosti ve spotřebě pohonných hmot bez zbytečné prodlevy.
Poplatky a slevy jen na oko. Na co se zaměřit při výběru tankovací karty?
Poplatky některých tankovacích karet mohou tankování ve finále prodražit. Např. servisní poplatek CCS. Naopak s využitím plošné ceny je možné platit v celé síti za jednotnou cenu pod průměrem ČR bez ohledu na lokalitu.
V Česku je rekordní počet čerpacích stanic. Přibývají 11 let v řadě
Počet všech čerpacích stanic v Česku letos vzrostl na 7 039. Více než polovinu tvoří veřejné stanice, kterých je celkem 3 974. Letos jich přibylo 34, což znamená, že jejich počet roste jedenáctým rokem v řadě. Počet „standardních“ čerpacích stanic, kde se prodává především benzín a nafta, se však zvýšil jen o 4. Přibývají totiž hlavně plnicí stanice CNG a čerpací stanice LPG.
Elektromobily a plynná paliva budou mít za 15 let čtvrtinový podíl
Za 15 až 20 let bude stále jezdit většina aut na benzín a naftu. Automobilky do vývoje spalovacích motorů investovaly nemalé částky, stejně jako petrolejáři do ekologizace paliv. Vzhledem k přísnějším emisním limitům ale nutně poroste zastoupení neropných alternativ. Biopaliva budou kvůli omezeným zdrojům problematická. Kolem roku 2030 vzroste podíl na spotřebě energie u elektromobilů a plynných alternativ včetně vodíku na čtvrtinu.
5 tipů, na co nezapomenout před cestou autem na dovolenou
Sezóna letních dovolených se blíží a cesta vlastním autem patří mezi oblíbené varianty dopravy. Minimálně čtvrtina Čechů se aktuálně chystá na dovolenou automobilem. Než se vydáte na cestu, je nutné nejen připravit vozidlo po technické stránce, neméně důležitá je také kontrola dokladů a obeznámení se s formalitami i dopravními předpisy.
1000 litrů nafty natankujete za průměrnou mzdu. Jsou pohonné hmoty drahé nebo levné?
Ceny pohonných hmot rostou. Ve srovnání s cenovými extrémy z roku 2012 je ale litr nafty levnější o 6 korun a 54 haléřů. Navíc za průměrnou mzdu dnes natankujete přes 1000 litrů nafty, což je více než o polovinu větší objem než v roce 2012.
Monitoring firemních vozidel může ušetřit až 40 % nákladů
Telematické služby umožňují ušetřit 20 % nákladů. Pokud ale firma správu flotily zanedbávala, může úspora činit až 40 %. Nejvíce lze ušetřit na pohonných hmotách, ale též na pojištění vozidel.
Snižování emisí: Močovina neboli AdBlue prý udrží dieselové motory na scéně
Selektivní katalytická redukce (SCR) umožňuje za pomoci vodného roztoku syntetické močoviny (AdBlue) významně snížit škodlivé emise oxidů dusíku ve výfukových plynech dieselových motorů. Z výfuku tak odchází neškodná vodní pára a dusík, přičemž nová technologie výrazně nezvyšuje náklady na provoz ani na výrobu.
Tankovací karty mohou být výhodné i pro malé firmy a OSVČ
Dodatečné poplatky u tankovací karty mohou zcela vymazat slevu a ve výsledku si za každý litr PHM připlatíte. Týká se to hlavně karet CCS. Na trhu jsou však i karty bez poplatků a požadavků na minimální odběr.
Jak připravit vůz na letní sezónu a kdy přezout zimní pneumatiky na letní?
Příchod jara je vhodná doba na pravidelnou údržbu vašeho vozu. Většinou je vhodné navštívit servis, přičemž využít můžete různé jarní servisní akce. A kdy přezout na letní pneumatiky? Neřešte 31. březen a řiďte se hlavně zdravým rozumem.
Česko má historicky nejvíce čerpacích stanic: přes 7000. Přibývají hlavně CNG plničky
V Česku narazíme na pumpu teoreticky každých 14 kilometrů. Jejich počet v roce 2017 dosáhl 3 940, což je rekord a počet veřejných pump v posledních 10 letech roste neustále. Celkem bylo loni zprovozněno 34 nových čerpacích stanic, z toho je však 29 CNG plniček.
2 Kč za kilogram: Spotřební daň u CNG se v roce 2018 zdvojnásobila. Lze však využít vyšší slevu
Stát od ledna navýšil spotřební daň u stlačeného zemního plynu (CNG) na dvojnásobek. Z původní 1 Kč/kg tak daň vzrostla na 2 Kč/kg. Ve srovnání s cenou a zdaněním tradičních ropných paliv však lze na CNG stále uspořit asi polovinu nákladů.
5 tipů, jak v zimě předejít vyšší spotřebě paliva
V zimě roste spotřeba pohonných hmot. Motor se déle zahřívá na provozní teplotu, a tak nepracuje v optimálních podmínkách. Jak je možné za benzín a naftu ušetřit?
B0 nebo B7? Nové značení PHM neodlišuje naftu bez biosložky
Nafta se nově značí B7. Pokud preferujete naftu bez biosložky, značku B0 byste hledali marně. Norma zná jedinou naftu s 0 % až 7 % podílem biodieselu, a tak bude na tankovacím stojanu vždy jen B7.
Jak správně šetřit na pohonných hmotách?
Nesnažte se na palivu šetřit za každou cenu. Vyhnete se nekvalitnímu benzínu nebo naftě, která vám může mnohdy i zvýšit spotřebu i poškodit motor. Přečtěte si 5 tipů, jak na palivu rozumně šetřit.
Čerpacích stanic přibývá hlavně díky novým CNG plničkám. Biopaliva z trhu vymizela
7000 je v Česku všech čerpacích stanic. 56 % jich je veřejných, kterých přibývá neustále již 9 let v řadě. V posledních letech je to však hlavně zásluhou dynamicky se rozšiřující sítě plnicích stanic CNG.
6 zásad pro úspornou jízdu autem
Dodržování určitých zásad za volantem vozu vám může ušetřit nemalé náklady za pohonné hmoty. Plynulá jízda, správná údržba nebo i vhodné plánování a načasování cesty jsou jen některé z nich.
Čerpací stanice v Česku přibývají rekordním tempem, především plničky CNG
V Česku loni klesl poprvé od roku 2013 celkový počet čerpacích stanic pod 7 000. Počet veřejných čerpacích stanic, kde tankují běžní motoristé, se ale neustále zvyšuje. K tomu vydatně přispívá otvírání nových plnicích míst CNG díky čemuž se celkový počet veřejně dostupných stanic meziročně zvýšil o 62. To je nejvyšší růst za posledních 7 let.
Firmy a podnikatelé mohou s kartou EuroOil nyní platit u všech značkových sítí pump v ČR, bez poplatků
Akceptační síť tankovacích karet EuroOil se v listopadu rozšířila díky spolupráci se skupinou MOL o třetinu. Firmy a podnikatelé tak nyní mohou využívat výhod bezhotovostních plateb jednou tankovací kartou prakticky u všech značkových sítí čerpacích stanic v České republice. Navíc jim nejsou účtovány žádné servisní poplatky, jako je tomu u dominantní karetní společnosti CCS a její nejrozšířenější tankovací karty CCS Limit.
5 tipů, jak tankovat skutečně levněji a naplno využít tankovací karty
Některé tankovací karty umožňují využívat nejen slevy ze stojanových cen, ale rovněž tankovat za stejné plošné ceny v rámci celé České republiky. Plošné ceny se přitom drží pod průměrem ve všech krajích a největší úsporu přinášejí na čerpacích stanicích u hlavních tahů. Dodatečné služby, jako například platba mýta v režimu postpaid, navíc umožňují zefektivnit správu vozového parku. Někteří poskytovatelé však účtují servisní poplatky za každý natankovaný litr, což ve výsledku vymaže slevy a tankování prodraží. Jak tedy správně využít palivovou kartu a na co si dát pozor?
Nafta v EU zdražuje. V Česku její cena klesá
Průměrné ceny motorové nafty v EU podle statistik Evropské komise na začátku září rostly. Oproti srpnu litr nafty podražil o 49 haléřů na 30,77 Kč/l. Česká republika patří do pětice států, ve kterých byl vývoj opačný. Cena nafty u nás oproti srpnu poklesla o 19 haléřů na 27,76 Kč/l.
Nafta v EU zlevnila na začátku srpna o korunu. Česko se cenami drží pod průměrem EU
Vývoj uplynulých měsíců na trhu s ropou se začíná pomalu projevovat v cenách pohonných hmot. Cena ropy v poslední době poklesla na úroveň letošního dubna, díky čemuž pohonné hmoty zlevňují již několik týdnů v řadě.
Za litr benzínu státu zaplatíme 18,20 Kč, za naftu 15,90 Kč
Meziroční srovnání statistik Evropské komise ukazuje rostoucí míru zdanění pohonných hmot. S klesající cenou benzínu a nafty přirozeně roste váha fixní složky ceny, kterou tvoří spotřební daň. Česko je cenami i mírou zdanění pod průměrem EU. Ceny nafty v jednotlivých zemích EU jsou bedlivě sledovány dopravci, kteří díky velkým dojezdům kamionů mohou plánovat úspornější tankování. Mnohé české firmy vzhledem k příznivým cenám i komplikovaným vratkám DPH tankují pouze v Česku.
Kolik stojí benzín a nafta v oblíbených destinacích?
Nejčerstvější údaje Evropské komise ukazují, že ve většině evropských zemích jsou pohonné hmoty v tomto týdnu dražší než v Česku. Natural 95 je v Česku dokonce o více než 6 korun levnější oproti průměru EU. Nejlevnější je Bulharsko, kde za benzín ušetříme ve srovnání s Českem skoro 3 koruny. Podobnou částku si však připlatíme v Chorvatsku či Slovinsku a ještě hlouběji si budeme muset sáhnout do kapsy na Slovensku a v Německu. Nejdražší je pak Itálie, kde je cena benzínu vyšší o více než 10 korun.
Nafta v EU ke konci května výrazně zdražila. V Česku zdražovala méně
Ceny nafty v EU pokračovaly na konci května v růstu, když se jejich průměrná cena zvýšila meziměsíčně o 2,24 korun (7,6 %) na 31,58 korun za litr. S výjimkou Malty rostly ceny ve všech státech EU. V Česku byl růst ceny nafty ke konci května podprůměrný. Zdražení 1,73 korun na 27,66 Kč za litr znamená meziměsíční růst o 6,7 %.
Nákupní aliance: Sloučením poptávky firmy získávají lepší obchodní podmínky
U firemních nákladů vždy existují rezervy. Úspory umožňuje například outsourcing, konsolidace služeb, elektronické aukce a rovněž nákupní aliance, které agregují poptávku více podnikatelských subjektů. Díky své vyjednávací síle umožňují při nákupu zboží a služeb získat i malým firmám lepší obchodní podmínky a ceny běžně dostupné jen největším odběratelům.
Ceny motorové nafty v ČR poklesly nejvíce ze všech států EU, v únoru patří ČR 8. místo
S vývojem cen motorové nafty mohou být čeští řidiči opravdu spokojení. I v únoru totiž pokračuje pokles cen – v rámci EU má ČR osmou nejlevnější naftu. Za litr nyní v průměru zaplatíme 25,73 Kč. Průměrná cena nafty v celé Evropské unii nyní dosahuje 28,27 Kč/l. Na rozdíl od dlouhodobých trendů je tak cena v ČR podprůměrná.
Daně tvoří polovinu ceny pohonných hmot. U firem je oblíbené CNG
Ceny pohonných hmot jsou v Česku nejnižší od ekonomické krize. Více než polovinu ceny pohonných hmot v Česku ovšem tvoří daně, což někteří experti kritizují. Firmy ale našly způsoby, jak ušetřit. Stále více jich pořizuje vozy, které pohání CNG. Zemní plyn totiž podléhá výrazně nižšímu zdanění. Mnohé také používají tankovací karty, které jim umožňují čerpat slevy.