Nikola, Tesla a akciové modly

Ředitel společnosti Nikola hovořil na CNN Business o tom, jak se jeho firma liší od Tesly: Zejména tím, že se zaměřuje na elektrotahače a náklaďáky. Nejde přitom jen o výrobu a prodej vozidel samotných, ale o přesun příjmů z energií. Trevor Milton tvrdil, že pokud koupíte naftový tahač, tak ropné firmy z každého dostanou asi 750 000 dolarů příjmů z jeho provozu. A Nikola chce tyto příjmy získat tak, že bude sama prodávat vodíkovou energii pro své tahače. Ve výsledku tak na každém z nich dosáhne tržeb asi pětkrát vyšších, než třeba Volvo. Dnes trochu více o Tesle a Nikole.

I u Tesly se hovoří o tom, že pokud na ní hledíme jako na pouhou automobilku, jde o příliš zúženou perspektivu neodrážející její plný potenciál. Tedy například to, že podle optimistů by mohla úplně změnit energetické systémy domácností a firem díky svým bateriím. Trevor Milton na CNN reagoval i na názor pana Muska, podle které jsou vodíkové články pro auta hloupým nápadem. Ředitel Nikoly ale míní, že neexistuje jedno univerzální řešení a třeba pro lety do vesmíru se zase nepoužívají elektrické baterie. Ve vztahu k Nikole a tahačům to prý konkrétně znamená, že za hranicí zhruba 300 mil začíná být výhodnější používat vodíkové články a jejich výhoda získává na důležitosti i v případě těžších vozů, respektive nákladů.

Elektrické hokejky

Nikole jsem se tu z fundamentálního a valuačního hlediska věnoval před časem, když její kapitalizace dosahovala 24,5 miliard Amazon?

Trevor Milton ve zmíněném rozhovoru uvedl i to, že na pickup Badger nyní čeká 1500 lidí – zaplatili již zálohu ve výši 5 000 dolarů a vůz by měl mít dojezd 300 mil na baterii a 600 mil na vodík. Ředitel k tomu dodal, že zálohy na truck od Tesly dosahují mnohem nižších částek a u jeho aut je tedy mnohem pravděpodobnější, že zákazníci auta nakonec skutečně koupí. Čímž se dostáváme k tomu, co bude asi obě firmy dlouho provázet, a to je vzájemná rivalita.

Před časem jsem tu psal o aktivech a akciích s vysokým emočním nábojem. Mezi ně bezesporu patří i Tesla, která bývala hojně zatracována, nyní si prochází opačným pólem cyklu. Pod videem se zmíněným rozhovorem tak lze najít řadu útočných komentářů vůči Nikole a jejím CEO, implicitně, či explicitně stojících za Teslou. Někdy mi tak připadá, že kolem některých akcií se vytvořil snad až kult. A nemá cenu dlouze rozebírat, že snad nic nemůže být vzdáleno skutečnému investování, než vzývání nějaké akciové modly.

Co by měl ve vztahu k výše uvedenému zvažovat skutečný investor? Podle mě by měl brát vážně v úvahu to, že dolarů, které mohou implikovat návratnost kapitálu dosahovanou spíše v odvětvích, kde je konkurence sporá a kde je firma chráněna velkými bariérami vstupu.

Můžeme samozřejmě poukázat na Tesla, ale řada dalších firem s podobnými ambicemi, často z Číny. Není tak nejlepším vodítkem pro dlouhodobý výhled přece jen současný stav klasických automobilek s relativně nízkými návratnostmi kapitálu kvůli ostré konkurenci?

Není možným řešením v podobných situacích, kdy se před námi odvíjí přelomové změny, „nudná“ diverzifikace? Bylo by vlastně docela zajímavé zjistit, kolik lidí/investorů posmívajících se Nikole, či útočících na Teslu, přemýšlelo o tom, že by si mohli koupit akcie obou a fandit oběma. Už proto, že tu nutně nehovoříme o hře s nulovým součtem. I když na druhou stranu platí, že pokud půjde Nikola, Tesla a další podobné firmy fundamentálně nahoru, něco musí jít dolů. Možná tradiční automobilky, ropné firmy, či třeba některé utility?

Foto: Nikola