Tesla 10/10

Šéf Tesly Elon Musk ukazuje na Twitteru graf s vývojem na dobíjecích stanicích firmy na jednotlivých kontinentech. Jde o jeden z řady neobvyklých indikátorů, na které nyní hledíme ve snaze přijít na to, co se děje s nějakým odvětvím či celou ekonomikou. Podívejme se na něj a při té příležitosti i na Teslu samotnou.

Uvedený graf ukazuje, že APAC (Asie a Pacifik) se ohledně dobíjení drží předchozího trendu, ale to je výjimka, protože jinde nastaly znatelné propady. První v Číně, která se ale nyní již značně zotavila. Evropa a Severní Amerika mají dno za sebou, ale do plného zotavení hodně zbývá. Na druhou stranu je graf možno interpretovat tak, že Evropa a USA jsou „jen“ zpožděny za vývojem v Číně a ta podle tohoto měřítka přece jen dává naději na různá V oživení (viz i níže). Jde ale samozřejmě spíše o zajímavost než o něco hlubšího významu.

Tesla akcie elektromobilita

Zdroj: Twitter

Ohledně dalšího dění na poli elektromobility se objevily úvahy o tom, že současné dění vyčerpá zdroje tradičních automobilek. A tím se zhorší jejich šance na uzavření technologického náskoku, který před nimi Tesla má. BloombergNEF pak tvrdí, že elektromobily nyní ani nepostihne takový pokles poptávky jako tradiční vozy. Letos by prodej EV měl podle analytiků klesnout o 18 %, ale u druhé skupiny o 23 %. V roce 2040 by pak podle BloombergNEF měly EV tvořit téměř 60 % prodejů nových aut a v té době budou představovat asi třetinu všech vozů na silnicích (elektromotorky budou tvořit asi polovinu celku).

Joel Levin z Plug In America nedávno pro Government Technology uvedl, že lidé fandící EV nejsou tak citliví na pohyb ekonomiky a prodeje tu tedy neklesnou tak moc jako u tradičních vozů. Velkou roli zde hraje také vládní politika a Levin v této souvislosti zmínil, že Spojené státy začínají kvůli postoji své vlády zaostávat za Evropou a zejména Čínou, které chce v tomto odvětví dominovat.

Jak je to nyní s valuací Tesly? Akcie firmy si letos prošly mimořádnou horskou dráhou, dubnovo – květnová rally vytáhla kapitalizaci firmy zpět na úrovně kolem 150 miliard dolarů:

Tesla valuace akcie

Nemám nejmenší představu, zda se letos volný tok propadne o více, či méně než o polovinu, jak jsem namodeloval v grafu (viz spíše ony výše uvedené úvahy o citlivosti EV na propad ekonomiky). Pokud ale nepředpokládáme nějaký scénář několika W, či dokonce dlouhodobé L, z dlouhodobého hlediska na letošním roce zase tolik nezáleží. V tom smyslu, že mi stále zhruba vychází, že dolarů.

Výše prezentovaná kalkulace v sobě odráží to, že beta (ukazatel systematického rizika) v posledních týdnech výrazně vzrostla z úrovní kolem 0,5 nad 1. Pokud by šlo o přechodný jev a beta opět klesne na předchozí úrovně, požadovaná návratnost by se snížila z cca 7 % na 3,4 %. Na ospravedlnění kapitalizace by pak stačil následující tok hotovosti (který by byl k dispozici akcionářům):

Tesla valuace tok hotovosti beta

Rozdíl je to velký – v tomto scénáři, kde by se rizikovost Tesly opět posunula výrazně pod rizikovost celého trhu, by na ospravedlnění kapitalizace stačilo, aby se volný tok hotovosti dlouhodobě více než zdvojnásobil. Opět nám to ukazuje, že hodnota je rizikem tvořena stejně jako tvorbou hotovosti. A to, co nyní implicitně čeká trh, bychom zjistili jen tak, že bychom se ptali investorů, s jakou betou a jakou požadovanou návratností vlastně pracují. Onen růst bety fakticky znamená, že akcie Tesly začaly během relativně krátké doby reagovat velmi citlivě na změny na celém trhu, zatímco až donedávna (počínaje koncem roku 2018) byly na pohyby trhu naopak málo citlivé (akcie si šla svou cestou).

Přece jen bych ale nerad skončil u toho, že současná kapitalizace Tesly implikuje buď zdvojnásobení, nebo zdesateronásobení volného toku hotovosti. Určitým vodítkem ohledně toho, kam bude toto měřítko konvergovat, by snad mohly být tradiční automobilky. GM na podobných úrovních. Pokud toto vezmeme jako relevantní vodítko, pak je mnohem více vypovídající graf první a trh čeká na úrovni cash flow zhruba scénář, který můžeme nazvat 10/10 (do deseti let desetinásobek).