Prodej iPhonů v Číně meziročně propadl o pětinu, odhadují analytici

Odbyt přístrojů iPhone v Číně se podle výpočtů analytiků v uplynulém vánočním čtvrtletí meziročně snížil asi o pětinu. Jejich americký výrobce Apple obsadil čtvrté místo.

Svou pozici lídra trhu podle IDC potvrdila a ještě dále upevnila domácí společnost Huawei. Ta na rozdíl od Applu tržby o 23 procent zvýšila, a podařilo se jí tak snížit tržní podíl amerického konkurenta na 11,5 procenta z 12,9 procenta ve stejném období předchozího roku. Sama společnost Huawei nyní ovládá 29 procent čínského trhu se smartphony, ve čtvrtém čtvrtletí tam prodala 30 milionů chytrých telefonů.

Druhé a třetí místo podle IDC obsadili další čínští výrobci Oppo a Vivo, každý z nich ovládá téměř pětinu čínského trhu. První pětici pak uzavírá s desetiprocentním podílem na trhu společnost Xiaomi.

Právě na horší odbyt v Číně svaluje Apple překvapivě špatné hospodářské výsledky v uplynulém čtvrtletí. Podle šéfa firmy Tima Cooka stojí i za snížením letošní prognózy tržeb. K tomuto kroku přitom firma přistoupila poprvé od uvedení iPhonu na trh.

Podle IDC jsou na vině poklesu tržeb příliš vysoko nasazené ceny iPhonů a nedostatečné inovace přístrojů, které se omezují pouze na vnější vzhled. Apple sám už čísla o prodeji smartphonů ve svých čtvrtletních výkazech nezveřejňuje.

Firma nicméně bojuje s poklesem tržeb i na dalším velkém trhu - v Indii. Podle údajů hongkongské analytické společnosti Counterpoint ze začátku tohoto měsíce se prodej iPhonů v Indii ve čtvrtém čtvrtletí meziročně snížil o 25 procent. Za celý rok 2018 jich Apple v Indii prodal pouze 1,7 milionu, zatímco v předchozím roce to ještě bylo 3,2 milionu přístrojů.