Vysoko nastavené valuační laťky u technologických akcií druhé generace

Boris Schlossberg z BK Asset Management na CNBC poukazoval na to, jak dobře si vedou akcie společností Etsy a Wayfair, které mají být „technologickými tituly druhé generace“. Akcie první z nich si za poslední měsíc připisuje 40 %, té druhé 19 %. Podle investora k tomu má mimo jiné přispívat růst disponibilních příjmů a posun v chování spotřebitelů – vánoční nakupování na eshopech se už prý stalo běžnou věcí pro většinu domácností. Schlossberg ale dodává, že povánoční ochlazení se nebude týkat jen kamenných obchodů, ale i těch internetových. Craig Johnson z Piper Jaffray pak vyzdvihoval Wayfair a Twilio a na rozdíl od kolegy si myslí, že jim pšenka pokvete dlouhodoběji.

Na Etsy jsem tu poukazoval v polovině roku. Mimo jiné jsem psal, že podle tehdejších očekáváních managementu měly tržby firmy růst letos asi o 34 – 36 %. Shodou okolností tehdejší kapitalizace firmy podle mých výpočtů implikovala dlouhodobý růst ve výši kolem 35 %. Což v znamenalo, že do deseti let by Etsy na ospravedlnění tehdejší kapitalizace musela být asi desetkrát větší. Trochu jsem tehdy uvažoval i o tom, že na jednu stranu je byznys model této firmy jistě zajímavý a našla si zřejmě dobrou niku na trhu. Na stranu druhou je ale otázka, nakolik pevné a vysoké jsou bariéry vstupu, a tudíž nakolik je tato pozice skutečně dlouhodobě udržitelná. Jak ukazuje následující graf, trh podobné obavy nesdílel a stále nesdílí, naopak našponoval valuaci ještě více. Za poslední rok si akcie připisuje asi 200 %, Wayfair asi 50 %, zatímco celý index SPX je zhruba na nule:

0
Zdroj: Morningstar

Jak je na tom s fundament e-prodejce vybavení domácností Wayfair? Jak ukazuje tabulka, slušně roste, ale mohutně prodělává už na úrovni provozního zisku. Provozní cash flow je pozitivní a tohle „kouzlo“ zajišťuje pracovní kapitál, přesněji řečeno závazky z obchodního styku, které se kupí s tím, jak firma roste a z části financují její expanzi. Na to, aby se firma dostala do plusu i na úrovni volného toku hotovosti, to ale nestačí – po investicích v roce 2017 prodělala 114 milionů dolarů v záporu.

0
Zdroj: Morningstar

Wayfair se chlubí kapitalizací ve výši 9,8 miliard tržby skutečně prudce rostou (za posledních 12 měsíců cca o 86 %). Ale tahle laťka také není nastavená zrovna nízko.