EU

Blíží se doba bezhotovostní?

Trend bezhotovostního placení je na vzestupu. Bezhotovostními velmocemi jsou severské země, kde si lidé zvykli platit kartou i za maličkosti. Například Dánů, kteří spoléhají na peníze v peněžence, je čím dál méně. Podle Dánské národní banky klesly za 20 let hotovostní platby z 80 procent na 25 procent.

čti více

Nafta v EU ke konci května výrazně zdražila. V Česku zdražovala méně

Ceny nafty v EU pokračovaly na konci května v růstu, když se jejich průměrná cena zvýšila meziměsíčně o 2,24 korun (7,6 %) na 31,58 korun za litr. S výjimkou Malty rostly ceny ve všech státech EU. V Česku byl růst ceny nafty ke konci května podprůměrný. Zdražení 1,73 korun na 27,66 Kč za litr znamená meziměsíční růst o 6,7 %.

čti více

Plastové tašky zdarma budou v obchodech zakázány

V českých obchodech by už neměly být v blízké budoucnosti zdarma ani lehké plastové tašky, Vláda to schválila v návrhu novely obalového zákona. Bezplatné budou jen pytlíky například na rohlíky, řekl před jednáním kabinetu ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Obchodníci zřejmě budou mít zakázáno poskytovat lehké plastové tašky od roku 2018, v řadě obchodů přitom již k opatření přistoupili.

čti více

Kolik stojí benzín a nafta v oblíbených destinacích?

Nejčerstvější údaje Evropské komise ukazují, že ve většině evropských zemích jsou pohonné hmoty v tomto týdnu dražší než v Česku. Natural 95 je v Česku dokonce o více než 6 korun levnější oproti průměru EU. Nejlevnější je Bulharsko, kde za benzín ušetříme ve srovnání s Českem skoro 3 koruny. Podobnou částku si však připlatíme v Chorvatsku či Slovinsku a ještě hlouběji si budeme muset sáhnout do kapsy na Slovensku a v Německu. Nejdražší je pak Itálie, kde je cena benzínu vyšší o více než 10 korun.

čti více

Za litr benzínu státu zaplatíme 18,20 Kč, za naftu 15,90 Kč

Meziroční srovnání statistik Evropské komise ukazuje rostoucí míru zdanění pohonných hmot. S klesající cenou benzínu a nafty přirozeně roste váha fixní složky ceny, kterou tvoří spotřební daň. Česko je cenami i mírou zdanění pod průměrem EU. Ceny nafty v jednotlivých zemích EU jsou bedlivě sledovány dopravci, kteří díky velkým dojezdům kamionů mohou plánovat úspornější tankování. Mnohé české firmy vzhledem k příznivým cenám i komplikovaným vratkám DPH tankují pouze v Česku.

čti více

Brexit: zdvižený prst elitám

Novinám posledních dvou týdnů dominuje hlasování Británie o vystoupení z EU. Objevily se spekulace, kdy (a zda vůbec) Británie z Unie skutečně vystoupí, zda se odtrhne Skotsko či Severní Irsko, zda nemá být náhodou druhé referendum. V obou hlavních stranách propukla kompletní anarchie – advokáti odchodu, mezi nimiž je spousta Konzervativců, přiznávají, že nemají vůbec žádný plán a že kampaň za odchod stála na lžích, labouristi se zase vzbouřili proti svému předsedovi Corbynovi, který kdyby čtvrtinu energie, kterou vynakládá na bránění svého křesla, vynaložil na kampaň za setrvání, Brexit by nikdy nenastal.

čti více

Elektromobily a plynná paliva budou mít za 15 let čtvrtinový podíl

Za 15 až 20 let bude stále jezdit většina aut na benzín a naftu. Automobilky do vývoje spalovacích motorů investovaly nemalé částky, stejně jako petrolejáři do ekologizace paliv. Vzhledem k přísnějším emisním limitům ale nutně poroste zastoupení neropných alternativ. Biopaliva budou kvůli omezeným zdrojům problematická. Kolem roku 2030 vzroste podíl na spotřebě energie u elektromobilů a plynných alternativ včetně vodíku na čtvrtinu.

čti více

4 litry na 100 kilometrů aneb Emisní normy minulosti, současnosti i blízké budoucnosti

Subaru WRX STI, BMW M3 a M550i xDrive nebo i současný Renault Clio či Škoda Fabia v dieselovém provedení. Nejen tato, ale i řada dalších aut od letošního září v prodejnách končí. Dosavadní emisní norma Euro 6b už totiž nadále nedostačuje a na novou – Euro 6c – řada automobilů nedosáhne. Aby vozy splnily Euro 7 po roce 2020, znamenalo by to spotřebu 3,54 litrů nafty nebo 4,06 litrů benzínu na 100 km.

čti více