Během pandemie vzrostl zájem o tankovací karty. Jejich výhody začínají objevovat i živnostníci

Opatření zavedená v souvislosti s koronavirem, ale i následný ekonomický útlum omezil osobní i nákladní dopravu. To se projevilo výrazným poklesem spotřeby paliv, v důsledku čehož podle odborníků spotřeba benzínu a nafty letos oproti loňsku poklesne. Krize však povzbudila další růst využití tankovacích karet, jakožto nástroje, který minimalizuje osobní kontakt a firmám i živnostníkům může zajistit výraznou úsporu za palivo. Například plošné ceny paliv jsou totiž na rozdíl od dřívějška dostupné i malým firmám.

Nouzový stav, který měl omezit šíření koronaviru COVID-19, výrazně ovlivnil spotřebu pohonných hmot v Česku. Utlumení dopravy související s omezením některých oblastí výroby a dalších podnikatelských činností i pohybu osob přerušil trend mírného oživení poptávky po benzínu z posledních let. Zatímco spotřeba nafty se podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) v březnu, kdy začal platit nouzový stav, propadla meziročně o 11 %, poptávka po benzínu klesla skoro o pětinu.

Ještě výraznější propad meziroční poptávky ale přinesl duben, konkrétně 23 % u nafty a 33 % u benzínu. Podle odborníků bude tento stav trvat také v dalších měsících. „Za květen, kdy ještě do 27. května trval nouzový stav, neočekávám žádné výrazné zlepšení oproti dubnu. U benzínu tudíž odhaduji pokles o 30 procent, u nafty o 20 procent. Pokud nedojde k druhé vlně pandemie a dalšímu omezení pohybu v zasažených oblastech, znatelnější zlepšení ve spotřebě pohonných hmot očekávám až od září a ve čtvrtém čtvrtletí,“ předpokládá Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO, podle něhož spotřeba pohonných hmot v Česku v roce 2020 vzhledem k propadu tuzemské i evropské ekonomiky zcela jistě nedosáhne úrovně roku 2019.

Podle nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil, však krize způsobená pandemií přinesla vyšší zájem firem a podnikatelů o bezhotovostní úhradu paliv tankovacími kartami. I když tak v souladu s vývojem na trhu zaznamenal též Axigon výrazný propad v odběrech prostřednictvím tankovacích karet – nejvíce hned v prvním týdnu po vyhlášení celostátní karantény, kdy se denní odběry propadly o 30 % –, za letošní rok do června vykazuje v meziročním srovnání srovnatelného období 15% růst výtoče. To představuje odběry paliv v objemu více než 250 000 litrů.

„Během krize se ani přes naše předpoklady nezastavil zájem o tankovací karty. Možnost bezhotovostních plateb, a to i z bezpečí vozidla díky chytrému telefonu a QR kódu, a tlak na snižování firemních nákladů ještě více podpořil i tak rostoucí zájem podnikatelů a firem,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu. „Mezi zájemci ale přibylo nadprůměrně hodně menších podnikatelů. Pomineme-li přínosy ve zjednodušení administrativy a hygienické hledisko bezkontaktnosti, živnostník dnes může také výrazně ušetřit za palivo s tankovací kartou umožňující tankování v režimu plošných cen dříve dostupném jen velkým podnikům a autodopravcům,“ dodává Damir Duraković.

Plošné ceny paliv vyhlašují petrolejářské společnosti na týdenní bázi pro konkrétní síť čerpacích stanic. Pro držitele tankovací karty umožňující čerpat palivo v režimu plošné ceny to znamená, že může v dané síti tankovat za jednotnou cenu bez ohledu na údaj cenového totemu či stojanu čerpací stanice. Nemusí se přitom vázat k minimálním odběrům paliva ani nemusí akceptovat dodatečné servisní poplatky za každý načerpaný litr. Výhoda plošných cen se projeví zejména u dálničních čerpacích stanic, kde bývají ceny paliv výrazně vyšší. Dlouhodobě jsou nicméně plošné ceny pod průměrem celého trhu. Pro srovnání, na dálnici D1 se aktuálně tankuje litr benzínu i nafty až za 31,90 Kč. Plošná cena nafty u tankovacích karet poskytovaných Axigonem přitom v tomto týdnu činí v síti Shell 26,89 Kč/l, v síti EuroOil dokonce 26,39 Kč/l.