Pronájem kompozitní LPG láhve pro karavany stojí 1 Kč na den. Namísto propan-butanu se plní čistým propanem

S rozmachem karavaningu přichází i řada inovací v distribuci LPG. V poslední době je například klasická směs propan-butanu nahrazována čistým propanem. Místo obvyklých ocelových nádob se využívají tlakové láhve ze speciálního kompozitního materiálu, který se uplatňuje též v kosmonautice. Společnost Primagas pak loni výrazně rozšířila model pronájmu kompozitních LPG láhví pro karavanisty. Láhev lze flexibilně měnit v síti vybraných prodejen po celé ČR a její zapůjčení stojí symbolickou 1 Kč na den. Objem takto prodaného LPG se meziročně ztrojnásobil.

Zájem o karavaning v Česku v posledních letech výrazně rostl a pandemie tento trend ještě posílila. Nepostradatelným zdrojem energie je pro karavanisty LPG dodávané v tlakových láhvích. Trendem posledních let je přechod od klasické směsi plynů propanu a butanu k plnění láhví kvalitnějším čistým propanem. „Čistým propanem plníme od loňského roku velkou část klasických ocelových LPG láhví využívaných v domácnostech, při chalupaření nebo u řemeslníků a různých kutilů. Pětikilové láhve určené pro plynové grily a speciální desetikilové láhve z kompozitního materiálu určené pro karavaning pak plníme už pouze propanem,“ říká Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

TIP: Zájem o karavaning pokračuje i v zimě. Podmínky pro zimní kempování jsou však v Česku zatím nedostatečné

Výhodou čistého propanu je, že se odpařuje i při velmi nízkých teplotách, takže v mrazu v láhvi nezbude nespotřebovaný plyn. To má význam hlavně při venkovních pracích, ale ocení to též zimní karavanisté. Při vaření či grilování nezanechává propan žádné skvrny na nádobí a jeho spalováním nevznikají jedovaté oxidy síry. Stejný objem čistého propanu obsahuje více energie než propan-butan. Spotřebuje se ho proto o něco méně a reálně jsou tak ceny obou variant srovnatelné.

Kompozitní tlakové láhve, které postupně nahrazují klasické ocelové nádoby, jsou mnohem lehčí, přitom ale výrazně odolnější. Běžná láhev na 10 kilogramů plynu samotná váží dalších 12 kilogramů. Obdobná láhev z kompozitního materiálu má hmotnost méně než poloviční. „Vedle snazší manipulace je zásadní předností kompozitního materiálu bezpečnost. Pokud je ocelová tlaková láhev nedopatřením vystavena ohni, může explodovat. Kompozitní láhev je naopak bezešvá. V případě požáru se její materiál roztaví a plyn postupně vyhoří,“ vysvětluje Jiří Karlík a dodává, že kompozitní láhve, které Primagas poskytuje karavanistům, vyrábí česká firma, jež z obdobného materiálu vyvíjí komponenty pro kosmickou techniku. Pro pohon satelitu na oběžné dráze, který loni vynesla do vesmíru raketa Falcon 9 společnosti SpaceX, dodala například speciální kompozitovou palivovou nádrž.

Výměna prázdné láhve za plnou se může zvláště na cestách karavanem zkomplikovat. I když velcí dodavatelé umožňují zákazníkům vracet prázdné láhve konkurenčních firem, nelze vyloučit, že menší lokální obchodník od vás prázdné láhve nepřevezme. Láhve je přitom možné plnit pouze ve specializovaných plnírnách, takže nespoléhejte na čerpací stanice LPG. „Ruční“ plnění propan-butanových láhví zde zákon výslovně zakazuje a bývá to i sankcionováno.

S rostoucím zájmem o karavaning proto Primagas přišel s konceptem, který umožňuje pronájem a výměnu desetikilových LPG láhví plošně po celé ČR. „Kompozitní láhve plněné propanem primárně určené pro karavanisty si zákazníci nemusejí kupovat, ale mají je v nájmu za symbolickou jednu korunu na den. U vybraných prodejců po celém Česku si pak zákazník může prázdnou láhev vyměnit za plnou, případně ji vrátit, jakmile už karavan nepoužívá. Nejbližší prodejní místo lze dohledat online,“ popisuje Jiří Karlík. „V loňském roce jsme prodejní síť s karavaningovými kompozity výrazně rozšířili, díky čemuž jsme v tomto dílčím segmentu prodali trojnásobné množství plynu ve srovnání s předešlým rokem. Karavaning je na vzestupu, takže hodláme tento distribuční model dále rozvíjet,“ uzavírá Jiří Karlík.