Před Vánocemi vrcholí dobročinné aktivity firem. Vedle charity ale nabývá na významu i udržitelné podnikání

V adventním období tradičně vrcholí řada dobročinných aktivit. Vánoční charitativní sezónu otevírá mezinárodní svátek dárcovství a dobrovolnictví Giving Tuesday. Letos se slavil po celém světě v úterý 28. listopadu a již tradičně padaly rekordy v částkách vybraných na charitu. „Na Giving Tuesday bylo v Česku registrováno více než 170 dárcovských výzev. Jejich rozsah byl široký, zaměřily se na pomoc nemocným, zvířatům, dětem z dětských domovů, seniorům i LGBT komunitě nebo na podporu osobního rozvoje a vzdělávání či prevence proti mozkové mrtvici,“ popisuje Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Celkem se v rámci kampaně v Česku podle Lucie Mádlové darovalo přes 7 300 000 Kč, z toho více než 3 000 000 Kč online přes web darujme.cz.

Zásadní nárůst příspěvků od firem i od individuálních dárců v období Vánoc potvrzuje i nezisková organizace SOS dětské vesničky. „Přestože máme hodně partnerů, kteří nás podporují v průběhu celého roku, je podpora v předvánočním období zdaleka největší,“ uvádí Michaela Poláková z SOS dětských vesniček. Jeden ze tří základních pilířů financování SOS dětských vesniček jsou přitom firmy. „Od firemních partnerů pochází téměř třetina našeho příjmu. Nejvýznamnějším z nich je poté společnost Kaufland, jejíž příspěvek pokrývá zhruba 8 % našich celkových příjmů. Organizují pro nás předvánoční sbírku formou prodeje samolepek na pokladnách prodejen Kaufland, která je už druhým rokem velice úspěšná,“ dodává Poláková.

Dalším aktuálním příkladem dárcovství firem může být podpora Nadačního fondu pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením (NFOZP). V rámci svých CSR aktivit začala s NFOZP spolupracovat i společnost Arval CZ, přední poskytovatel operativního leasingu. „Pro naše klienty jsme letos nakoupili vánoční dárky z katalogu projektu Srdcerváči,“ uvádí Lenka Vlčková, marketingová manažerka společnosti Arval CZ. Srdcerváči jsou od roku 2013 výrazným fundraisingovým a osvětovým projektem NFOZP, jenž pomáhá zdravotně postiženým k lepšímu pracovnímu uplatnění.

Aktivity společensky odpovědných firem se však postupně vedle dobročinných projektů stále častěji věnují udržitelnému podnikání a prolínají se s takzvanými Cíli udržitelného rozvoje (SDGs). „Strategii udržitelného podnikání konkrétně monitoruje na úrovni nejvyššího managementu firmy 69 % společností. Celých 89 % vrcholových představitelů firem věří, že SDGs přináší nové obchodní příležitosti a mohou mít reálný dopad nejen na společnost, ale i na výkonnost firmy,“ podotýká Lucie Mádlová. Příkladem udržitelného podnikání může být důraz na ekologickou stránku poskytovaných služeb. „Naše společnost doporučuje v rámci odpovědnosti k životnímu prostředí firmám vozidla podle emisí CO2. Provozujeme také největší flotilu CNG vozů v Česku a firemním řidičům nabízíme kurzy ekonomické a ekologické jízdy,“ uzavírá Lenka Vlčková.