Navzdory nástupu Li-Ion baterií firmy nadále u vysokozdvižných vozíků preferují také pohon na LPG

Ekologie a udržitelný rozvoj stále více ovlivňují logistiku i budoucí investice firem. Vyplývá to z nedávno publikované studie Trendy v české logistice 2020, která zmiňuje například větší využití manipulační techniky s Li-Ion bateriemi. Navzdory nástupu vysokozdvižných vozíků (VZV) s elektrickým pohonem mají na trhu stále své místo VZV na zkapalněný ropný plyn (LPG). Podle odborníků vynikají výkonem i univerzálností použití. Trendem jsou pak moderní kompozitní plynové láhve, které postupně nahrazují klasické ocelové.

I přes vážné dopady šíření čínské chřipky covid-19 na ekonomiku a fungování firem nezaznamenal loni trh s manipulační technikou v České republice zásadní meziroční propad. Podle společnosti Jungheinrich nastal pokles o necelých 13 %. Některé segmenty přitom dokonce rostly a dle informací společnosti se také výrazně navýšil podíl lithium-iontových baterií u jí dodávaných elektrických vozíků.

Tento vývoj potvrzuje i studie Trendy v české logistice 2020 realizovaná agenturou Ipsos pro spolek SKLAD, nezávislou iniciativu pro poskytování komplexních služeb v industriálním segmentu. Podle tohoto dokumentu patří mezi hlavní témata, která hýbou dnešním světem logistiky, mimo jiné i společenská odpovědnost (CSR), udržitelný rozvoj a ekologie. Logistici se podle studie shodují, že ekologie je jedním z faktorů, který ovlivňuje jejich plánované investice do budoucna – od kompostovatelných fólií, hlídání CO2 stopy, plánování dopravy či manipulační techniku s Li-Ion bateriemi až po energeticky soběstačné sklady.

Li-Ion baterie nebo pohon na LPG?

Přes nástup čelních elektrických vysokozdvižných vozíků v posledních letech, ve kterých se také stále více rozšiřuje Li-Ion technologie, mají na trhu nadále své místo plynové vysokozdvižné vozíky na zkapalněný ropný plyn (LPG). „Vozíky s LPG pohonem nacházejí uplatnění všude tam, kde je požadován vysoký výkon překládky, tichý chod a okamžitá disponibilita. Jsou přínosné i tam, kde se provoz vyznačuje dlouhými přejezdovými vzdálenostmi, výrazným stoupáním, případně se intenzita nasazení velmi a nepředvídatelně mění,“ říká Zdeněk Štrupl, odborný manager prodeje ze společnosti STILL ČR, která je jedním z členů spolku SKLAD.

Podle společnosti VIVA – manipulační technika loni podíl vysokozdvižných vozíků poháněných LPG, respektive čistým propanem, na celkových prodejích nové i použité manipulační techniky opět rostl. „Příčinou zvýšeného zájmu o LPG vysokozdvižné vozíky je hlavně nutnost obměny starých zařízení. Pokud měl zákazník starý dieselový vozík, který se chystá obměnit, zvolí většinou nový vozík s plynovým pohonem,“ popisuje Hana Křiváková ze společnosti VIVA – manipulační technika. Tohoto trendu si všímá i společnost Primagas, která dodává čistý propan pro pohon VZV na LPG. „Loni jsme sice zaznamenali v souladu s útlumem ekonomiky desetiprocentní propad ve spotřebě propanu pro VZV, současně však v tomto segmentu evidujeme stovky nových zákazníků,“ potvrzuje Jiří Karlík, generální ředitel Primagasu.

"Trh preferuje stále více ekologický pohon při zachování výkonu. Vzhledem k tomu, že elektrické vozíky se výkonově velmi přiblížili spalovacím při ekologickém provozu, bude mít LPG pohon v budoucnu zhoršenou pozici. A to i v souvislosti se zpřísňováním emisních norem, což povede k vyšším pořizovacím cenám vozíků s tímto pohonem. Elektrické vozíky jsou dnes již plně využitelné ve venkovních provozech a vzhledem k použití moderních technologií a vysokému výkonu patří k aktuálním trendům náhrada vozíků se spalovacími motory. Výkon překládky je již srovnatelný při současně vysoce ekologickém provozu."

Mgr. Zdeněk Štrupl
Odborný manager prodeje
STILL ČR spol. s r.o.

Praktický přínos pohonu na propan

Typickým nasazením VZV poháněných propanem je kombinovaný venkovní a vnitřní provoz. „Menší zákazníci pak u vozíků na LPG oceňují jednoduchou výměnu propan-butanové láhve a snadné lokální zásobování tímto pohonným médiem. Výhodou je, spolu s tichým chodem a vysokým výkonem, také rychlé zahřátí motoru a v případě vozíků vybavených plnými kabinami pro venkovní provoz rovněž příjemné pracovní prostředí pro řidiče v zimním období,“ doplňuje Zdeněk Štrupl.

Konkrétní zkušenost z provozu firmy popisuje Jakub Zachariáš ze společnosti Mapes: „Plynový pohon jsme zvolili z praktických, ale i etických důvodů. Nechceme, aby zaměstnanci na pracovišti dýchali naftové zplodiny, na druhou stranu VZV na elektřinu není pro náš malý a jednosměnný provoz vozíku ekonomicky výhodné řešení. A z praktického hlediska je výměna lehké kompozitní láhve rychlá, jednoduchá a fyzicky nenáročná.“

Kompozitní tlakové láhve se jako alternativa klasických ocelových prosazují stále více

Zatímco běžná kovová láhev na 10 kilogramů plynu sama o sobě váží 12 kilogramů, hmotnost kompozitní láhve je méně než poloviční. Současně je láhev průhledná, což zajišťuje přehled, kolik plynu v ní zbývá. V neposlední řadě je tu otázka bezpečnosti – kompozitní láhev nemůže v případě požáru na rozdíl od ocelové explodovat. „Samozřejmostí je pak pravidelný závoz plných láhví dodavatelem a odvoz těch prázdných. Ani malá firma či živnostník se nemusí starat o výměnu někde v prodejní síti, což by ostatně ani nedávalo ekonomicky smysl. U větších podniků pak může být výhodnější nechat si dodavatelem LPG vybudovat interní čerpací stanici propanu přímo v areálu firmy,“ uzavírá Jiří Karlík z Primagasu.