Češi při výběru povinného ručení nesledují jen cenu. Důležitý je pro ně i rozsah asistenčních služeb

Více než polovina českých motoristů se při výběru povinného ručení zajímá o rozsah nabízených asistenčních služeb. Zatímco základní asistence zahrnuje většinou jen pomoc při nehodě, dražší varianty nabízejí také pomoc při poruše vozidla. V poslední době roste zájem o bezlimitní asistenční služby.

Češi při výběru povinného ručení porovnávají nejen cenu pojištění a rozsah pojištěných rizik, ale velmi často i obsah asistenčních služeb. Chtějí mít totiž jistotu, že nezůstanou bez pomoci například při poruše vozidla, když omylem natankují nesprávné palivo nebo když se jim daleko od domova vybije autobaterie. „Značná část motoristů má s využitím asistenční služby osobní zkušenost. Podle našich poznatků se při výběru povinného ručení zajímá o rozsah asistenčních služeb více než polovina majitelů vozidel. Sledujeme také, že čím více kilometrů ročně lidé s vozidlem ujedou, tím více se o rozsah asistence zajímají,“ uvádí Ladislav Gruber, analytik portálu Srovnejto.cz.

Asistenční služba může pomoci i při poruše vozidla

Rozsah asistenčních služeb se u jednotlivých pojišťoven liší. Obecně platí, že základní varianty povinného ručení standardně obsahují asistenci při dopravní nehodě. Rozšířené asistenční služby najdete u vyšších variant povinného ručení a zahrnují kromě pomoci při nehodě i pomoc při poruše vozidla. V rámci rozšířené asistence může pojišťovna nabídnout rovněž například zapůjčení náhradního vozidla, zálohu na opravu vozidla v zahraničí nebo proplacení náhradního ubytování po dobu jeho opravy.

Zvažte, jaké služby využijete

Čím širší je rozsah asistenčních služeb, tím bude samozřejmě pojištění dražší. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Při výběru pojištění se vyplatí zvážit, jaké služby můžete opravdu potřebovat. Pokud například jezdíte jen v tuzemsku, je zbytečné platit za dražší asistenci zahrnující repatriaci nepojízdného vozidla ze zahraničí či ubytování v hotelu po dobu jeho opravy. Cena pojištění roste i s výší pojistných limitů. Pojišťovny stanovují například maximální dobu práce přivolaného mechanika, maximální dobu pobytu v náhradním ubytování či kilometrový limit na odtah nepojízdného vozidla.“

Nejčastější dotazy motoristů k vybraným asistenčním službám:

  • Nárok na zapůjčení náhradního vozidla – Za jakým podmínek je náhradní vozidlo zapůjčeno, na jak dlouho a jaký typ vozidla?
  • Oprava vozidla na místě – Je práce mechanika omezena časově, nebo určitou peněžní částkou? Jak vysoký je limit?
  • Odtah vozidla – Je vozidlo odtaženo do nejbližšího servisu, nebo na místo určené klientem? Je odtah omezen kilometry, či určitou peněžní částkou?
  • Náhradní ubytování – Proplatí pojišťovna ubytování pouze řidiči, nebo i posádce vozidla? Je stanoven maximální finanční limit, či je limitem počet nocí? Jak jsou tyto limity vysoké?
  • Defekt pneumatiky – Proplatí pojišťovna opravu pneumatiky, nebo pouze její výměnu?
  • Asistence v zahraničí – V jakých zemích asistenční služby platí, jak vysoké jsou limity a jaká jsou omezení? Zahrnuje asistence i repatriaci vozidla?

Roste zájem o asistenci bez limitů

Téměř u všech tuzemských pojišťoven si mohou majitelé vozidel asistenci za příplatek ještě vylepšit. Zpravidla se připlácí například za poskytnutí náhradního vozidla na delší dobu nebo navýšení limitů. „V poslední době roste zájem o bezlimitní asistenci, u které pojišťovna uhradí jednotlivé služby, jako například opravu vozidla na místě, odtah do servisu, zajištění náhradní dopravy a řadu dalších služeb, až do výše skutečně vynaložených nákladů,“ doplňuje Ladislav Gruber.