
Kolik stojí dobíjení elektromobilu? Výrazně méně, ale i výrazně více než provoz spalovacího motoru
Jeden kilometr ujetý elektromobilem vás může stát méně než jednu korunu, ale také více tři.
Jeden kilometr ujetý elektromobilem vás může stát méně než jednu korunu, ale také více tři.
Dobíjecí stanice svým počtem brzy překonají standardní čerpačky. Elektromobilita ale vyžaduje násobně větší síť
Zájem o elektromobily podpořily především dotace pro firmy a podnikatele v rámci programu Záruka Elektromobility. 45 % příznivců elektromobilů s ním plánuje jezdit 5 až 10 let, vyplývá z průzkumu.
Počet veřejných dobíjecích stanic v Česku setrvale roste. Aktuálně jich MPO eviduje již 2 543, což představuje 4 549 dobíjecích bodů. Za rok touhle dobou tak možná bude v provozu více stanic k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů než čerpacích stanic s výdejem benzínu a nafty. Přestože Česko v podílu elektromobilů zaostává, například u Energokarty akceptované třemi největšími českými provozovateli nabíječek loni vzrostl počet nabití i množství odebrané elektřiny více než o polovinu.
Jen tři největší provozovatelé – ČEZ, PRE a E.ON – aktuálně udávají v součtu přes tisícovku nabíječek. Česko má statisticky jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě.
Celkově je ke konci roku 2021 evidováno již 944 dobíječek. Za poslední 2 roky jich tak přibylo téměř 600. Reálně je ale v Česku nabíjecích stanic mnohem víc a jejich počet se už zřejmě přehoupl přes 1000. Další jsou přitom ve výstavbě, například společnost E.ON aktuálně připravuje zprovoznění dalších 90 stanic. U největších provozovatelů ČEZ, PRE a E.ON, kteří představují dvě třetiny celé tuzemské sítě, je akceptována univerzální Energokarta. S tou lze dobíjet automobil rovněž v dalších evropských zemích.
Počet „standardních“ čerpaček s prodejem hlavně benzínu a nafty je nejvyšší v historii. Dobíjecí stanice pro elektromobily ale rostou jako houby po dešti a pro letošní rok plánují největší provozovatelé celkově další stovky nových nabíječek. Odborníci letos rovněž očekávají rozšíření nabídky čerpacích stanic o vodík i plošné zavedení benzínu E10.
V Lovosicích byl slavnostně otevřen nejekologičtější a největší nabíjecí hub pro elektromobily v Česku.